Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschillen schakelpook
#1
Beste forummers,
Na enig zoeken nog niet geheel het antwoord gevonden dat ik zocht.
De schakelpook op mijn 1978 R80/7 heeft speling, da's niks bijzonders ben ik intussen achter.
Nu lijkt het mij dat dit wel te verminderen moet zijn.
Er is al wat 'geklust' aan de schakelpook zag ik, met een soort staalplamuur of iets dergelijks is ruimte opgevuld. Het zit en werkt allemaal wel maar fris is het niet.

Via de onderdelen website RealOEM gezien dat er een naaldlager in het draaipunt zou moeten zitten. Dit is bij mij niet het geval.
Zijn er door de jaren heen verschillende typen geleverd?

Het naaldlager zou wel passen op de bout van het draaipunt (ware het niet dat ook de bout inmiddels wat meer ovaal gesleten is met de jaren).
Zou je daarmee gemakkelijk kunnen 'opwaarderen' als er een ander type pook bestaat?

Of wordt het toch het aanpassen van een pook en er het lager in plaatsen?

Groet Chris
R80/7 (1978)
Reply
#2
Bij mijn gebakje uit 77 zit de boel zonder ook lager in elkaar, zal bij jaargang 78 niet veel anders zijn. Ik heb ook behoorlijk wat speling, maar zit daar niet zo mee. Verhelpen door uit boren en een bronzen busje in te persen?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Smile
Reply
#3
    Ik neem aan dat je de speling op het hefboompje dat de as van de versnellingsbak verbindt met de schakelpook bedoelt. Er zijn daar 2 types van: een hefboomstang uit één stuk en een verstelbaar type (zie foto). Misschien kun je daarmee de speling wat verminderen.
Reply
#4
Dank voor de respons.

Even een plaatje erbij ter verduidelijking, zie bijlage.



Onderdeel 13 is 23131238422[url=https://www.realoem.com/bmw/nl/part?id=0322-EUR-02-1978-2477-BMW-R_80,_R_80_7&mg=23&sg=41&diagId=23_0269&q=23131238422][/url] en betreft een naaldlager.



Ik heb het linker type schakelpook en deze is dus wat verziekt door gebruik van een vulmiddel op de plaats waar 13 in zou gaan op de afbeelding, het draaipunt van de pook.

Dat draaipunt is bij mijn motor dus 'gerepareerd' met een vulmiddel en kan de oorspronkelijke situatie niet goed meer zien zonder de boel stuk te maken. En die reparatie is dus ook weer versleten intussen.



Nu lijkt het er in mijn ogen op dat er ook pookjes zijn waar een naaldlager in zit of dat dit geplaatst kan worden. Dit laatste kan ik dus niet goed meer achterhalen door de prut die in het draaipunt zit.

Zo'n lagertje lijkt mij wel handig op deze plaats, als het versleten is met de tijd druk je er een nieuwe in en kun je weer uit de voeten met wat minder speling (ik geloof niet dat het helemaal zal verdwijnen).

Groet Chris


Attached Files Thumbnail(s)
   
R80/7 (1978)
Reply
#5
De sponsor verkoopt een overmaat bout. Dat zou al kunnen schelen.
Eventueel een bronzen busje in het pedaal?
Bij mijn R100rt van 80 is het ook een spelingsrijke boel daar. Maar geloof niet dat dat het schakelen beïnvloedt.
Als je op het web zoekt vind je ook het een en ander. Zoek eens op
Naaldlager voor versnellingspook en koppelingshendel
12x18x16 mm
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)