Threads: 2
Hallo,
Een tijdje geleden heb ik een R80/7 project gekocht, ben deze nu rustig aan het demonteren om deze op te knappen.
Eenmaal bij de uitlaten aangekomen kreeg ik beide kransen niet los, dus na wat onderzoek besloten deze door te zagen om mijn cilinder draad te sparen.
Echter zit nu mijn uitlaat aan (alleen) de rechter kant nog harstikke vast in de cilinder, hoe kan ik deze los krijgen?
Heb reeds 2 dagen lang met WD40 gespoten, en met een plastic hamer getikt op de uitlaat bocht om deze te laten schrikken maar ik krijg er tot op heden nog geen beweging.
Threads: 24
Probeer eens wat anders dan WD40. Dat is helemaal niet gemaakt om dingen los te maken. IMAL of iets dergelijks is daar wél geschikt voor.
Threads: 24
Dat is mosterd na de maaltijd: wartels zijn er al af.
Threads: 6
Beste Dirk,
Hierbij is voorzichtigheid wel van toepassing, de kan op beschadigen (draad / kop / aluminium) is groot. Het gebruik van warmte is hier je vriend. Pak een verfbrander en ga het uitlaatdeel van de kop incl. de uitlaat warm maken. En probeer met een griptand de boel los te krijgen.
Veel succes m.v.g Jos.
R65 1979 Rickmankuip en 860cc Siebenrock
Bedankt heren, krijg er helaas nog geen beweging in. Zit inmiddels een bus kruipolie op en met het afkoelen van de uitlaat bocht lukt het me helaas ook niet.
Ik ga de balanspijpen doorslijpen om zo de uitlaat bocht er (hopelijk) uit te kunnen draaien.
Threads: 10
Als het goed is zal je balanspijp deelbaar zijn. Ik weet dat er zijn die vlak bij de uitlaatbochten met een klem vastzitten. Bij mij, een mono R65 heb ik de klem in het midden zitten. Er hoeftl niets doorgezaagd te worden.
Klopt, balanspijpen zitten inderdaad met 2 klemmen aan de zijkant maar volgens mij lukt het niet om deze te demonteren wanneer beide uitlaten nog in de cilinder zitten.
Threads: 13
Dat wordt dus doorslijpen en proberen te draaien... stuk balanspijp laten zitten om als hefboom/handgreep te gebruiken? Apart dat ze zo vast zitten, misschien kool-opbouw tussen de pijp en cilinder.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Threads: 1
Alternatief?
Kun je niet de cilinderkop inclusief de bocht demonteren en dan verder op de werkbank.
Herhaaldelijk opwarmen en afkoelen gaat dan ook makkelijker.
Balanspijp hoeft dan niet doorgezaagd te worden.
Succes!
Threads: 11
Even verder bordurend op de suggestie van Theo: als je de bocht met cilinderkop "achterover" kantelt, dan kan je wat vloeistof in de rand gieten. Ik heb goede ervaringen met het oplossen van kool aanslag met remmenreiniger of diesel.
Succes