Posts: 9
Threads: 6
Joined: Jan 2016
Reputation:
0
Hallo rijders en sleutelaars
Kan ik op mijn R100S van 77 (dubbele vering) een eindoverbrenging monteren van bv een Rxx van jaren 83 - 85, of zal dat niet passen
wat zijn de problemen waar je evt tegenaan loopt
Dezelfde vraag vwb een ander achterwiel ?
Posts: 208
Threads: 5
Joined: Jun 2012
Reputation:
8
Indien je een cardan met dezelfde eindoverbrenging kiest (staat ingeslagen naast de vulplug op het cardanhuis en zal in jouw geval waarschijnlijk 32/10 zijn) zal het geen probleem zijn. Maar waarom zou je dat doen?
Posts: 9
Threads: 6
Joined: Jan 2016
Reputation:
0
11-11-2020, 10:24 AM
(This post was last modified: 11-11-2020, 01:28 PM by Kriel.)
Ik zag dat de vertanding / splines (ri achterwiel) aardig versleten waren en ik heb nog een andere overbrenging liggen. Deze heeft 37/11.
Ik dacht eerlijk gezegd dat de overbrenging (32/10) op de interne overbrenging slaat . Wat ik bedoelde was het hele cardan huis te vervangen, misschien was dat niet duidelijk ?
Dit andere cardan huis is van een later productiejaar , vandaar mijn vraag (en ik heb hem nog niet los om te passen !)
Posts: 208
Threads: 5
Joined: Jun 2012
Reputation:
8
Ik begreep wel dat je het hele huis wilde vervangen, maar als je die vervangt voor een huis met een andere interne overbrenging dan de 32/10 die erop heeft dat invloed op het rijgedrag (bij 37/11 minder topsnelheid en een veel hoger toerental bij gelijke snelheid) en zal de snelheidsmeter en de kilometerteller niet meer de correcte snelheid en afstand weergeven (dan zou je een teller type 773 moeten hebben). Volgens mij kan jouw 32/10 cardan gewoon gereviseerd worden en dan heb je weer nieuwe splines!
Posts: 39
Threads: 4
Joined: Nov 2013
Reputation:
2
Het past allemaal wel één op één, maar zoals vermeld deze verhouding 37-11 zal jou niet gaan bevallen op de R 100. Mijn advies , of reviseren of op zoek gaan naar een goed gebruikt cardan met de zelfde verhouding.