Posts: 2
Threads: 2
Joined: May 2020
Reputation:
0
Hallo allemaal ik zal me eerst voorstellen, ik ben Adriaan uit Alkmaar en heb een vraag.
Na diverse boxers heb ik nu een R 75/6 onderhanden na het opknappen alles gemonteerd en na het starten loopt de motor mooi rond en stationair. Wanneer ik ermee ga rijden gaat dit goed totdat de motor echt goed warm is. Als ik dan stop bij een stoplicht loopt het toerental op tot boven de 3000 tpm. Ik kan het toerental terug brengen door de koppeling op te laten komen maar al snel loopt deze weer op. Iemand enig idee wat dit kan zijn. De veertjes van de vervroeger zijn al vervangen en geen valse lucht.
Ik hoop dat jullie weten waar dit vandaan komt, thx.
Posts: 208
Threads: 5
Joined: Jun 2012
Reputation:
8
het lijkt erop dat de motor zodra hij warm is teveel benzine krijgt. Dat wijst op een probleem met de carburateurs. Hoe zien de electroden van de bougies eruit? (Ik vermoed dat er minstens 1 zwart is).
Vervolgens beide carburateurs nalopen:
Komen de chokehevels goed vrij?
Hebben de gaskabels in ruststand elk 2 mm speling en lopen ze vrij (nergens bekneld)?
Hangen de gasnaalden op de juiste en gelijke hoogte?
Staan de luchtsproeiers correct afgesteld?
Posts: 6
Threads: 1
Joined: Feb 2021
Reputation:
0
dag Adriaan, ik lees net uw post. Ik heb een R60/6 en ik heb een gelijkaardig probleem (ook na opknappen en monteren). In het begin geen probleem maar wel na een aantal ritten. Het toerental ging boven de 3000 toeren. Geen probleem met blijven hangen van de gaskabel(s). Mogelijk ligt het probleem bij de vervroeger/onderbreker/plaatje dat niet goed bevestigd is (?). Ik heb het nog niet kunnen nakijken (staat momenteel aan de kant). Maar wat ik je eigenlijk wilde vragen : weet jij ondertussen wat bij jou de oorzaak was ? Bedankt, mvg, Frans
Posts: 54
Threads: 11
Joined: Aug 2013
Reputation:
1
Warme motor meer toeren? > Te arm mengsel, dus of valse lucht (maar dat heb je al uitgesloten) of de stationair afstelling of sproeiernaald-hoogte klopt niet. Kan ook nog vervuiling (opgedroogde benzine) in de kanaaltjes in de carbs zijn.
Posts: 6
Threads: 1
Joined: Feb 2021
Reputation:
0
bedankt voor je reactie Hugo. Geen van jou suggesties denk ik : ik had al enkele - korte - ritten gemaakt zonder dat ik een snel oplopend toerental toerental (+5000 rpm ?) kreeg bij vrijloop, de laatste rit plots echter wel. Het leek alsof de gaskabels ter hoogte van de carburator bleven haperen (waren ze niet, beide tegelijk zou vreemd zijn). Carburator was net gereinigd. Stationnaire afstelling : voorgaande ritten geen probleem en ik heb daarna niks veranderd. Synchronisatie bleef ok dus ik veronderstel dat het probleem niet links of rechts ligt. Wanneer het voorste wiel gemonteerd is en ik hem terug ingeschreven heb zal ik proberen de oorzaak te vinden. Afwachten. Groeten, Frans
Posts: 96
Threads: 10
Joined: May 2007
Reputation:
3
controleer je centrifugaal vervroeger.
ter info:
http://w6rec.com/duane/bmw/advance/index.htm
Bep van Malde R75/7 ('77)
Posts: 6
Threads: 1
Joined: Feb 2021
Reputation:
0
OK Bep, zal ik doen. Ik vermoedde al zoiets. Bedankt, Frans