Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glasparelstralen
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Elders in dit forum wordt gepraat over het stralen van (verweerde) aluminium delen, en dat het straalmiddel schadelijk voor je motorblokdelen zou zijn, het is nl. onvermijdelijk dat er wat van achterblijft. Hierover het volgende. Om te beginnen is er helemaal niks mis met verweerd aluminium aan een oude motorfiets. Alleen, alles nieuw met oud alu (restauratie) ziet niet uit! dus: stralen. Het mooiste resultaat geeft glasparel, hetwelk een zeer fijn straalmiddel is, wat ook weer in diverse korrelgroottes bestaat. Bij een kleine korrel glasparel zal je aluminium zelfs glans krijgen. Het glas kan zich echter in gietpori
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Goeiedagjesmense,

Waarom een hoop geld in zo'n ouwe brik steken?
Voor hetzelfde geld (of nog minder zelfs) rijdt je ook op bijvoorbeeld een k!
Dat wil zeggen, rijden, rijden en nog eens rijden......
Veel kilometers, WEINIG sleutelen!!
Stralen niet nodig.

Lei, de groetjes van een van je beste collega's... :-))
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

We hebben 't over uit STRALING, Marcel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jaco', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Marcel,

Als K-rijder (=bekend staande om verstandige aard en goede inborst) zal je zeker apprecieren dat er mensen zijn die hun BMW-klassieker in goede staat willen brengen en houden. Dat doe jij met jouw toekomstige klassieker toch ook !!??

(En tussen ons gezegd en gezwegen: de uitstraling van de K is natuurlijk top!)

Groeten, Jaco (K100RS).
Reply
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben ook van plan om deze winter mijn oude pelkelbak (r100) eens onder handen te nemen. Ik rij al jaaaren door weer en winter en het bessie is zo betrouwbaar dat ik besloten heb haar weer eens een beetje op te kalefateren. Nou heb ik bovenstaand gelezen en heb ik een mannetje gevonden die kan stralen met fijn alu korrel. (http://people.zeelandnet.nl/ddebock/)

Hij wil dat ik alle stukken die ik wil laten glanzen kaal en vetvrij aanlever.

Mijn vraag: heeft iemand enig idee in hoeverre ik mijn motor uit elkaar moet halen? of is het mogelijk het blok in elkaar te laten? (dat zou ik eigenlijk liever willen.)
Of anders gezegd: wat kan ik er makkelijk afhalen zonder dat het een enorme ingreep is

Graag jullie tips en alvast bedankt.

Willem
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Willem.
Het spreelwoord zegt:
"Het bloed kruipt waar het niet gaan kan".
Dit zou eigenlijk ook gezegd kunnen worden van het stralen van motor delen.

Het systeem werkt met een hoge snelheid en luchtdruk fijn materiaal op het metaal spuiten, waardoor met meenemen van het gestraalde oppervlak, dus metaal en verf/roest en oxide deeltjes van aluminium ets, alle kanten met kracht uit vliegt..
Ook het kleinst denkbare hoekje is het residu te vinden.
De rest kan je zelf wel invullen denk ik.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Niet doen dus?

Ik kan uiteraard de wielen wel laten stralen. Heeft iemand een andere oplossing om het blok weer een beetje toonbaar te maken?

Reply
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Willem,

Ik heb het als volgt gedaan: Ooit bij de totale revisie is het geheel gestraald. 15 jaar later moet de motor weer geupgraded worden.
Men neme een oude boormachine (3000 omw/min), en kope een messigkleurige staalborstel voor op de boormachine.
een liter thinner en een dagje schuren: blok wordt weer als nieuw.
Zie http://home.planet.nl/~heymink/motorrevi...ge%202.htm

NB: blok wordt dan ook niet meer zo snel vuil, omdat het oppervlak wat gladder wordt.

Groetjes Johs
Reply
Reactie van bezoeker 'RenÈ R100RT', geïmporteerd van het oude forum:

misschien een interessante toevoeging mijnerzijds:
ik heb 2 jaar geleden tijdens een complete revisie van mijn trouwe brommer het motorblok en de wielen van mijn R100RT 1990 "gewoon" gereinigd met schoonmaakmiddelen van S100 (te verkrijgen bij vele motorzaken) in combinatie met een schuurspons en afwasborstel
Resultaat was verbluffend; blok en wielen zagen er weer als nieuw uit zÛnder spuiten of stralen
Groeten van RenÈ
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:misschien een interessante toevoeging mijnerzijds:
ik heb 2 jaar geleden tijdens een complete revisie van mijn trouwe brommer het motorblok en de wielen van mijn R100RT 1990 "gewoon" gereinigd met schoonmaakmiddelen van S100 (te verkrijgen bij vele motorzaken) in combinatie met een schuurspons en afwasborstel

Thanks,
Marco
Resultaat was verbluffend; blok en wielen zagen er weer als nieuw uit zÛnder spuiten of stralen
Groeten van RenÈ
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)