Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontsteking BMW r75/6
#1
hallo allemaal,

Ik rij al een tijdje zonder al te veel problemen op mijn BMW r75/6 '76 met een siebenrock kit erop. In de kerst van 2018 is de motor helemaal uit elkaar geweest om het framepje te laten poedercoaten, en nu ziet het motortje ziet er weer piekfijn uit. Helaas dit weekend kreeg de BMW last van nukken...

De symptomen zijn dat de motor sinds dit weekend maar zeer moeizaam loopt op één cilinder met grote knallen uit de andere cilinder/uitlaat. Dit probleem heeft zich al eerder voor gedaan en toen bleek het een probleem te zijn met de ontsteking dat deze plotseling te laat stond, waardoor de onverbrande benzine in de uitlaat pas tot ontbranding kwam. Ik kon de ontstekingsplaat niet verder draaien omdat deze al maximaal tegen de klok in was gedraaid, maar nog stond de timing niet goed. Door middels van de afstand van de contactpuntjes te verkleinen kon ik de boel weer juist krijgen dat de 'S' op het vliegwiel in beeld kwam. Ik lees ik ook op verschillende fora dat BMW-rijders de gaatjes van ontstekingsplaat uitfrezen zodat deze verder tegen de klok in kan draaien. Echter, dit is natuurlijk geen structurele oplossing van het probleem, alleen een symptoom bestrijding. 

Kortom, de ontsteking blijft niet juist staan en de ontstekingsplaats kan ik niet verder tegen de klok in draaien. Wat is hier een duurzame oplossing? Een nieuwe distributie ketting of zou  het uitboren van de ontstekingsplaat voldoende zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!
[Image: QG1CawAl.jpg]
Reply
#2
Gewoon elektronische ontsteking monteren, ben je in een klap van alle ellende af. Kost ook niet echt veel.
Reply
#3
Als je al trucs als verkleinen speling moet gaan toepassen zijn je nokkenasketting en mogelijk tandwielen echt aan vervanging toe. Aanpassen van de grondplaatsleuven helpt wel met het op tijd zetten van je ontsteking, maar je kleptiming blijft wel te laat. Met als resultaat prachtige klappen uit je uitlaat. ( Wel leuk , maar niet erg brandstof- en vermogens-efficient ).

Een goede elektronische ontsteking is sowieso een aanrader, zeker als ie op de krukas zit.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Smile
Reply
#4
Hallo Geert121,
de vervroeger met nokken (2x) zit op de krukas. Dus hier is van tandwielen geen sprake.
Als je 0.35mm aanhoud als maximale speling tussen de punten moet je dit toch kunnen afstellen.
Als je verschil meet tussen de twee nokken kan het zijn dat er verschil in slijtage is of dat het asje van de krukas iets krom is.
Dit is met voorzichtigheid te richten.
Groeten BMWer

Hallo Geert121.
Nog even dit, als je met een stroboscoop test kan het ook nog voorkomen dat als de veertjes van de vervroeger slap zijn geworden je ook een verkeerd beeld krijgt.
Groeten BMWer
Reply
#5
Helaas slaat Frysteen in bovenstaand advies de plank volledig mis!

Bij de 2-kleps boxers van 1969 t/m de laatste modellen in 1996 is de ontsteking (inclusief de vervroeger) gemonteerd op de nokkenas die met een ketting wordt aangedreven door de krukas. Na zo'n 100.000 tot 200.000 km is de nokkenasketting en diens spanner zover versleten dat de timing van de nokkenas niet meer klopt en de ontsteking niet meer goed op tijd te zetten is.

Alleen de ontsteking aanpassen (of vervangen door een elekronische) is feitelijk symptoombestrijding. Dus zoals PeterH al stelde: nokkenasketting + spanner en (liefst) beide nokkenastandwielen vervangen.

N.B. Indien de veertjes van de vervroeger versleten zijn dan zie je dat met een stroboscoop pas als je het gas open draait en de "F" vóór het bereiken van 3000 RPM reeds midden in het inspectiegat staat.
Reply
#6
hallo allen,

Bedankt voor het meedenken! 

Het vervangen van de timing ketting lijkt mij een mooie klusje voor de winter. Ik hoop dat de tandwielen nog niet aan vervanging toe zijn en kunnen blijven zitten. 
Tot die tijd zal ik de ontsteking met een een beetje lapwerk zo goed en kwaad als het gaat juist zetten zodat ik deze zomer weer kan toeren!

@Frysteen, de ontsteking, contactpuntjes en vervroeger zitten allen op de nokkenas. Je haalt wel een goed punt aan met betrekking tot het vervangen van de veertjes in het vervroeger mechanisme. Kan geen kwaad om deze te vervangen. 

Het vervelende is dat ik geen onderhoudshistorie heb van de motor. De vorige eigenaar heeft veel aan de motor gedaan, maar wat er allemaal dáárvoor gedaan is heb ik geen weet van. Ach, sleutelen hoort bij een oude motor!
Reply
#7
Was  een kleinigheid vergeten: als het fibernokje van de contactpunten ver afgesleten is krijg je het spul ook niet meer op tijd EN op de juiste contactpuntafstand. Probeer het eerst eens met een setje verse punten.

Bij dat apparaat van mij ( een 77er RS ) helpt dat niet meer, gleuven in de grondplaat zijn ook al verlengd. Ketting en tandwielen zijn echt te ver heen. Heb deze maand een klusje...

Met vriendelijke groet,

PeterH
Smile
Reply
#8
Hallo Omarb.
Je had gelijk met je verhaal, het was ook al een hele tijd geleden voor mij wat sleutelen betreft.
De vervroeger zit inderdaad op de nokkenas.
Ik had een 80/7 van 1978 en heb deze 31 jaar.
Groeten BMWer

31 jaar nieuw gekocht in 1978.
Reply
#9
(04-03-2020, 02:43 PM)Frysteen Wrote: Hallo Omarb.
Je had gelijk met je verhaal, het was ook al een hele tijd geleden voor mij wat sleutelen betreft.
De vervroeger zit inderdaad op de nokkenas.
---------------------------------
Geen punt, vergissen is menselijk!
Reply
#10
Het probleem is opgelost. 

Uiteindelijk alleen de contactpuntjes vervangen en er was weer genoeg speling om de ontsteking juist te zetten. Het was ook hoognodig om de contactpuntjes te vervangen, want het kabeltje naar de condensator had ooit klem gezeten tussen het carter en zat echt nog maar nét vast met 2 draadjes. 

Toch wil ik komende winter de timing ketting vervangen, dan weet ik in ieder geval dat het goed zit.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)