hallo allemaal,
Ik rij al een tijdje zonder al te veel problemen op mijn BMW r75/6 '76 met een siebenrock kit erop. In de kerst van 2018 is de motor helemaal uit elkaar geweest om het framepje te laten poedercoaten, en nu ziet het motortje ziet er weer piekfijn uit. Helaas dit weekend kreeg de BMW last van nukken...
De symptomen zijn dat de motor sinds dit weekend maar zeer moeizaam loopt op één cilinder met grote knallen uit de andere cilinder/uitlaat. Dit probleem heeft zich al eerder voor gedaan en toen bleek het een probleem te zijn met de ontsteking dat deze plotseling te laat stond, waardoor de onverbrande benzine in de uitlaat pas tot ontbranding kwam. Ik kon de ontstekingsplaat niet verder draaien omdat deze al maximaal tegen de klok in was gedraaid, maar nog stond de timing niet goed. Door middels van de afstand van de contactpuntjes te verkleinen kon ik de boel weer juist krijgen dat de 'S' op het vliegwiel in beeld kwam. Ik lees ik ook op verschillende fora dat BMW-rijders de gaatjes van ontstekingsplaat uitfrezen zodat deze verder tegen de klok in kan draaien. Echter, dit is natuurlijk geen structurele oplossing van het probleem, alleen een symptoom bestrijding.
Kortom, de ontsteking blijft niet juist staan en de ontstekingsplaats kan ik niet verder tegen de klok in draaien. Wat is hier een duurzame oplossing? Een nieuwe distributie ketting of zou het uitboren van de ontstekingsplaat voldoende zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik rij al een tijdje zonder al te veel problemen op mijn BMW r75/6 '76 met een siebenrock kit erop. In de kerst van 2018 is de motor helemaal uit elkaar geweest om het framepje te laten poedercoaten, en nu ziet het motortje ziet er weer piekfijn uit. Helaas dit weekend kreeg de BMW last van nukken...
De symptomen zijn dat de motor sinds dit weekend maar zeer moeizaam loopt op één cilinder met grote knallen uit de andere cilinder/uitlaat. Dit probleem heeft zich al eerder voor gedaan en toen bleek het een probleem te zijn met de ontsteking dat deze plotseling te laat stond, waardoor de onverbrande benzine in de uitlaat pas tot ontbranding kwam. Ik kon de ontstekingsplaat niet verder draaien omdat deze al maximaal tegen de klok in was gedraaid, maar nog stond de timing niet goed. Door middels van de afstand van de contactpuntjes te verkleinen kon ik de boel weer juist krijgen dat de 'S' op het vliegwiel in beeld kwam. Ik lees ik ook op verschillende fora dat BMW-rijders de gaatjes van ontstekingsplaat uitfrezen zodat deze verder tegen de klok in kan draaien. Echter, dit is natuurlijk geen structurele oplossing van het probleem, alleen een symptoom bestrijding.
Kortom, de ontsteking blijft niet juist staan en de ontstekingsplaats kan ik niet verder tegen de klok in draaien. Wat is hier een duurzame oplossing? Een nieuwe distributie ketting of zou het uitboren van de ontstekingsplaat voldoende zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
![[Image: QG1CawAl.jpg]](https://i.imgur.com/QG1CawAl.jpg)