Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
benzinekraan
Mijn R80 uit 1991 heeft slechts één benzinekraan op de tank. Mijn vorige R80 uit '86 had er twee, zowel links als rechts.
Op allerlei foto's hebben alle boxers twee kranen lijkt wel.
Kan iemand mij wat uitleggen svp?
Ik doel tevens op inhouden na langere tijd op 140 km te rijden, mijn vlotterniveau moet ik nog controleren cq iets verhogen.
Een nieuw luchtfilter is al besteld.
Reply
Zo wie zo is het altijd een goed idee om eerst mogelijk achterstallig onderhoud uit te sluiten. Dus: vuil luchtfilter vervangen, klepspeling controleren, ontstekingstijdstip en vervroeging controleren (met een stroboscoop), carburateurs afstellen. En dit dan in die volgorde! Vermoedelijk heb je het probleem dan al opgelost.
Reply
kleppen/bougies/carbs gereinigd, nwe pakkingen en membramen en synchroon gezet reeds gedaan. Electronische hall gever ontsteking op tijd, nwe module en bobine geplaatst. De motor sloeg steeds maar op één cilinder aan, na vervanging module was dit opgelost.
Mijn vraag betreft welke types hebben slechts één benzinekraan?
Reply
jammer dat ik geen verklaring hoor. Met volle tot halfvolle tank probleemloos maar bijna tegen reservestand aan en de reserve sterk inhouden zo rond de 100. Toch een doorstromings- probleem
Reply
Op één kraan moet de motor prima kunnen lopen. Misschien vuil of water onder in de tank? Tap de tank eens af en verwijder de benzinekraan; zit er vuil op het gaasfilter van de kraan dan de tank goed schoon spoelen. Zo nodig het gaasfilter van de benzinekraan vervangen.
Reply
(10-31-2019, 12:27 AM)marcel5858 Wrote: Mijn R80 uit 1991 heeft slechts één benzinekraan op de tank. Mijn vorige R80 uit '86 had er twee, zowel links als rechts.
Op allerlei foto's hebben alle boxers twee kranen lijkt wel.
Kan iemand mij wat uitleggen svp?
Ik doel tevens op inhouden na langere tijd op 140 km te rijden, mijn vlotterniveau moet ik nog controleren cq iets verhogen.
Een nieuw luchtfilter is al besteld.
Tja, ik heb ook 2 kranen op mijn r80 1985.
Ik kan wel een reden bedenken dat er 2 kranen zijn. De tank heeft feitelijk twee compartimenten in het onderste deel door de ruimte voor de frame buis. Daardoor kan het voorkomem dat bij een voortdurend hele lange rechterbocht het rechtercompartiment leeg raakt terwijl er nog voldoende brandstof links is. Een beetje vergezocht maar een bijdehante tekenaar zou 2 kranen bedacht kunnen hebben........
Groeten Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Reply
De BMW-modellen vóór 1969 en de R45 en R65 hebben ook maar één benzinekraan (en trouwens vrijwel alle Japanse motoren)! 
Collega-motorrijders die niet vertrouwd zijn met ons type BMW's zijn vaak stomverbaasd als ze de 2e kraan ontdekken! 
Om bij een motorfiets met één benzinekraan de volledige tankinhoud te kunnen benutten worden beide wangen van de tank aan de onderzijde verbonden d.m.v. een benzineslang. En niet voor niets hebben zelfs de BMW's met 2 kranen ook nog een dwarsverbinding d.m.v. een slang door het luchtfilterhuis boven de versnellingsbak! Tegenwoordig lossen de fabrikanten dit op d.m.v. een brandstofpomp in de tank.
Reply
Als bezitter van een R65 uit 1979, wil ik hier graag een correctie aangeven. Het is juist dat de R45 en R65 maar één benzinekraan hebben, echter worden de beide wangen van de tank niet aan de onderzijde door verbonden!
De slang aan de enkele benzinekraan wordt door middel van een T stuk boven de Linker Bing carburateur via een dwarsverbinding slang door het luchtfilterhuis boven de versnellingsbak verbonden met de Rechter Bing Carburateur.
Er staat in de linker wang van de benzinetank altijd een restje benzine, dus goed schudden als je per ongeluk ook je reserve benzine hebt opgebruikt.
Veel sleutel plezier.

Sorry (foutje) linker wang moet rechter wang van de tank zijn.
R65 1979 Rickmankuip en 860cc Siebenrock Smile
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)