Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrisch probleem R100R
Ik heb een elektrisch probleem met m'n R100R uit '91.
Nadat de motor een middag in de regen had gestaan, wilde ik na m'n werk naar huis. Contact aan, normaal starten, maar het laadlampje bleef branden. Raar. Even later gingen alle dashboardlampjes uit, maar motor liep nog wel. Geen verlichting, geen clignoteurs, toch maar snel naar huis gereden. Eenmaal thuis de status gecontroleerd: de motor start & loopt nog steeds normaal, maar het dashboard blijft dood. Alle zekeringen zijn OK, accu prima. Eerst maar eens het contactslot (3 standen) uitgebouwd en gecontroleerd: rode draad (30, met spanning), en drie andere contacten (15, 58E, 58A). Volgens de tekening zouden deze contacten in de tweede 'volledig contact'-stand alledrie spanning moeten hebben. 58E bleef spanningsloos, dus ik dacht daarmee de oorzaak te hebben gevonden: contactslot.
Ter controle alledrie de draden aan de achterkant van het contactslot handmatig verbonden met de 30-pool: beide tellerlampjes gingen aan, maar verder niks. Ook geen clignoteurs. Toen probeerde ik de verlichtingsschakelaar, en tot mijn verbazing gingen daarmee opeens alle dashboardlampjes ook weer branden. En ook de clignoteurs deden het weer, inclusief indicatorlampjes in het dashboard. Maar de verlichting zelf niet. En: lichtschakelaar uit = dashboardlampjes weer uit...
De volledige bedrading is origineel en heeft tot nog nooit een probleem opgeleverd. Jullie snappen het al, ik ben geen elektrotechnicus. En dit gaat mij volledig boven de pet. Waar moet ik de oorzaak van dit probleem zoeken, hoe begin ik hieraan, wie kan me een goeie tip geven? Alvast veel dank!
Reply
Ik weet het niet helemaal zeker, maar heb eens gekeken naar het el. schema van de '91 r100r  (op powerboxer.de) en ik vind het "load shedding relay" verdacht in dit verhaal.
Dit relais schakelt grote verbruikers zoals verlichting, claxons en knipperlichten uit tijdens het starten. Als het relais blijft hangen doen die het dus niet. Het zou ook je laadstroomlampje kunnen verklaren want als de "vaste plus"van dat lampje wegvalt, gaat die als min fungeren tussen de plus uit je laadcircuit , via andere lampjes, naar aarde.
Het zou ook verklaren waarom sommige dingen het wel doen als jij via doorverbinden of aanzetten van een deel van het circuit via je verlichtingsschakelaar een "alternatieve" plus aanlegt.

Kijk in ieder geval eens naar de verbindingen op dat relais en naar de werking van het relais zelf.
Reply
(10-03-2019, 11:25 PM)PeterV Wrote: Ik weet het niet helemaal zeker, maar heb eens gekeken naar het el. schema van de '91 r100r  (op powerboxer.de) en ik vind het "load shedding relay" verdacht in dit verhaal.
Dit relais schakelt grote verbruikers zoals verlichting, claxons en knipperlichten uit tijdens het starten. Als het relais blijft hangen doen die het dus niet. Het zou ook je laadstroomlampje kunnen verklaren want als de "vaste plus"van dat lampje wegvalt, gaat die als min fungeren tussen de plus uit je laadcircuit , via andere lampjes, naar aarde.
Het zou ook verklaren waarom sommige dingen het wel doen als jij via doorverbinden of aanzetten van een deel van het circuit via je verlichtingsschakelaar een "alternatieve" plus aanlegt.

Kijk in ieder geval eens naar de verbindingen op dat relais en naar de werking van het relais zelf.
Hoi Peter, klinkt veelbelovend. Al was het maar omdat inderdaad verlichting, claxon en knipperlichten inderdaad niet meer werken. Afijn, ik heb op m'n eigen schema gekeken en dat bewuste relais heet daar (neem ik aan...) 'ENTL. REL.' . Probleem is dat dit onderdeel van de elektrische installatie in mijn Reparaturanleitung R80/100R niet wordt besproken. En er is geen tekening waar ik dat ding kan vinden (wel de start,- licht- en clignoteurrelais). Weet iemand dat? Hoe ziet het eruit?
Reply
Hallo JanJaap,

Ik denk dat ie ergens onder de tank zit, misschien heb je al een relais-bak zoals de k75 van die tijd.
Het Entlastungsrelais heeft 4 aansluitingen en dat maakt het zoeken makkelijker, start- en knipperrelais hebben er meer.
Alleen claxon-relais en spanningsregelaar hebben ook 4 aansluitingen. Ik denk dat de spanningsregelaar makkelijk te herkennen is, is (meestal} veel platter dan de relais.
Als je de plus-draad vanaf je claxon kunt volgen totaan het relais, weet je dat dat het is, meet evt. met een ohmmeter even  (ik meen te zien dat het aansluiting 87 op het relais is, schema op powerboxer is in detail slecht leesbaar) Ontkoppel wel voor de zekerheid even de accu.
Als het goed is, weet je dan welk relais de "Entlastung"verzorgt.

Succes!
Reply
(10-04-2019, 06:30 PM)PeterV Wrote: Hallo JanJaap,

Ik denk dat ie ergens onder de tank zit, misschien heb je al een relais-bak zoals de k75 van die tijd.
Het Entlastungsrelais heeft 4 aansluitingen en dat maakt het zoeken makkelijker, start- en knipperrelais hebben er meer.
Alleen claxon-relais en spanningsregelaar hebben ook 4 aansluitingen. Ik denk dat de spanningsregelaar makkelijk te herkennen is, is (meestal} veel platter dan de relais.
Als je de plus-draad vanaf je claxon kunt volgen totaan het relais, weet je dat dat het is, meet evt. met een ohmmeter even  (ik meen te zien dat het aansluiting 87 op het relais is, schema op powerboxer is in detail slecht leesbaar) Ontkoppel wel voor de zekerheid even de accu.
Als het goed is, weet je dan welk relais de "Entlastung"verzorgt.

Succes!

Hoi Peter,

mijn schema is beter, 87 inderdaad. Ik ga op zoek, maar in eerste instantie kan ik alleen de andere drie relais vinden (achteraan op de foto). Als ik hem heb gevonden, begrijp ik het dan goed dat ik handmatig de polen 30 en 87 zou kunnen verbinden om het relais te omzeilen? Bijgaand een plaatje van 'onder de tank' en een detail van het relais op mijn schema.

Reply
Is het niet 1 van die 2 zwarte?  De rode is in ieder geval je spanningsregelaar.
Je kunt vlgs. mij inderdaad proberen 30 en 87 van het Entlasrungsrelais te verbinden en zo de relais-werking omzeilen, bv door het relais eruit te halen en op de stekkerplaat de verbinding te maken. Pas op dat je 85 niet raakt , dat is aarde voor je relais.

Ben benieuwd!
Reply
Beste forumleden,
Ik heb een R1150r uit 2002 met een raw relais delphi 61.31-2 306 979. Nu heb ik nieuwe led all in one raw led lampen gekocht waarbij de ornaje raw leds van binnen naar buiten gaan branden ( net als bij de nieuwe audi s )
Nu wil ik eigenlijk het blinken uitschakelen van mijn delphi relais. Wie heeft raad voor mij? Op internet wordt al veel uitgelegd op allerlei forums maar meestal betrekking op snel knipperen vanwege montage led lampen. Ik wil graag al de orginele bedrading intakt laten en het blinken uitschakelen maar een continu signaal naar de raw led lampen. thnx
Reply
(10-04-2019, 11:51 PM)PeterV Wrote: Is het niet 1 van die 2 zwarte?  De rode is in ieder geval je spanningsregelaar.
Je kunt vlgs. mij inderdaad proberen 30 en 87 van het Entlasrungsrelais te verbinden en zo de relais-werking omzeilen, bv door het relais eruit te halen en op de stekkerplaat de verbinding te maken. Pas op dat je 85 niet raakt , dat is aarde voor je relais.

Ben benieuwd!

Gelukt! Kleurcodes en plaatsing kloppen niet met handboek en schema, maar die twee zwarte relais blijken inderdaad het 'Horn Rel.' en het 'Entl. Rel.' te zijn. En op de foto zie je hoe de contacten eruit zien ;-) Geen wonder dat er rare dingen gebeurden... Goed schoongemaakt en alles werkt weer. Nu goed in de vaseline zetten en een extra plastic hoesje eromheen maken om ze voortaan beter tegen vocht te beschermen. Dank voor je tip om dit probleem aan te pakken!
Reply
Fijn dat het gelukt is! Leuk, een paar foto's erbij. Wat een troepie zeg!
Omdat ik zelf met mijn r100rt van '80 weleens zulke geintjes heb, vind ik het leuk 
om die puzzels op te lossen.

Nog veel plezier met je motor!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)