Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'jw', geïmporteerd van het oude forum:
Bij een volle tank geeft de benzinemeter van mijn k1100lt "leeg" aan, totdat er ongeveer 5 liter uit is. Herkent iemand dit en hoe is het te verhelpen?
Groet, JW
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:
Vlotter iets bijbuigen is meestal voldoende.
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:
In het verlengde van de vraag. Ik heb ook een K1100lt met benzinemeter-problemen. De wijzer van de beter blijft niet stil staan/schiet van links naar rechts, vooral als de tank minder dan halfvol zit. Wat is de oorzaak, de vlotter of de meter zelf. Iemand tips hoe ik daar achter kom? Kan ik bij de vlotter via de tankdop of moet ik daar vanaf de onderkant bij?
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:
Om bij de vlotter te komen moet je even de tankdop verwijderen. Zijn maar 4 schoefjes.
Dat je meter heen en weer schiet zit waarschijnlijk niet in de meter.
Als hij 'golvend' op en neer gaat komt het puur door het klotsen van de brandstof maar gaat hij in een fractie van een seconde van helemaal leeg naar helemaal vol dan is het hoogstwaarschijnlijk de opnemer die of een sluiting maakt of juist dan volledig onderbreekt.
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Bert,
Hoe kom ik bij de opnemer, zit die bij de vlotter in de tank of onderaan? De naald van de meter beweegt mee met het klotsen van de brandstof in de tank maar nij beweegt minder op en neer dan van vol naar leeg. Fluctueer tussen 1/4 en 1/2 van de wijzerschaal.
Groeten
Martin
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Martin,
Helaas is er aan dit probleem (als er al sprak is van een probleem) niets te doen. Het hoort gewoon bij de motor.
Mijn eigen K1100LT heeft er net als waarschijnlijk alle andere ook 'last' van.
Als de tank meer als halfvol zit heb je al het ware 1 compartiment waar de brandstof in zit welke wel golft maar door de constructie van de vlotter en het niveau van de benzine heb je hier weinig last van.
Als de tank "meer" als half leeg raakt krijg je als het ware 2 compartimenten doordat de tank gedeeltelijk om het frame valt, welke wel in verbinding met elkaar staan maar met name bij het nemen van bochten en ook wel remmen stroom het vrij vlot van het ene naar het andere compartiment. Tezamen met de constructie van het vlottermechanisme wil dit nogal gevoelig zijn in het door jou genoemde gebied voor niveauwisselingen en helaas wordt het elektrisch signaal niet elektronisch gedempt maar 1 op 1 elektrisch doorgegeven.
Door de constructie valt het ook wel te verklaren dat de aanduiding van het niveau van de brandstof niet lineair verloopt met het werkelijke niveau maar iets afwijkt. In het begin lijkt namelijk het niveau minder snel te dalen als aan het eind. Dit is dan ook te verklaren doordat er verhoudingsgewijs bovenin de tank meer benzine gaat als onderin door de beschikbare ruimte in de tank.
Je kunt dus waarschijnlijk weinig doen en zal even moeten wennen aan het slingeren van de wijzer in een aantal gebieden.
Nog even het antwoord op jouw vraag waar de opnemen zit: aan het eind van de stang van de vlotter. Als je dit gewoon eens wilt bekijken (want an het verschijnsel is waarschijnlijk toch niets te doen)kun je het beste de tank bijna leegrijden want dan heb je het beste zicht. De vlotter zit aan de rechterkant en de benzine pomp aan de linkerkant , ongeveer in het midden. Alles (ook de leidingen, filter etc.) is duidelijk te zien als je de tankdop even verwijdert. Ik zou niet de constructie aan de onderkant van de tank gaan bekijken. Bij een LT moet je nogal wat delen (bv. Binnenbekleding, opbergvakken en houders, benzine etc.)eerst verwijderen wil je er makkelijk bij kunnen zonder een kras op je tank op te lopen.
Mvg,
Bert