Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Invloed diameter hoofdremcilinder op rem gedrag R80
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rij een R80 uit '85 enkele schijf voor met brembo remklauw, de diameter van de hoofdremcilinder is 13 mm volgens Peters zou dit voor mijn model 14 mm moeten zijn. 13 mm is voor een uitvoering met dubbele remschijven.

Nu ben ik nieuwsgierig hoe groot de invloed is van de diameter op het rem gedrag.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Lijkt me een foutje in het boek, bij twee schijven heb je meer olieverplaatsing nodig dus een grotere cilinder.
de grootte van de cilinder in de klauw en de slag die deze maakt bepalen hoeveel olie je moet verplaatsen om voldoende remkracht te verkrijgen ( naast type remblokjes en soort materiaal) De invloed is als volgt, Een te kleine hoofdremcilinder geeft te weinig olie verplaatsing, dus een lange slag van de remhandel en in het slechtste geval dus te weinig druk om goed gedoseerd te kunnen remmen, Een te grote hoofdremcilinder omgekeerd, bouwt te snel druk op en is dus moeilijk te doseren. Het werkt binnen bepaalde grenzen maar verre van optimaal.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het gevoel dat mijn rem minder goed te doseren is al die van mijn vader die dezelfde motor heeft maar als hoofdremcilinder 14mm. Vandaar mijn vraag
Reply
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

Wat Dick B beschrijft is hoe in de hydraulica de zgn "mechanische winst" werkt. Waarom dit "verre van optimaal" is ontgaat me, ervan uitgaande dat
het geheel staat of valt bij de juiste verhoudingen !

succoet
Ab
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Ab, klopt, wat ik bedoel is dat de verkeerde hoofdremcilinder (en daar gaat het hier over) bij een schijrem wel werkt maar niet optimaal. Inderdaad, met de juiste verhoudingen werkt het prima.
Reply
Reactie van bezoeker 'dude', geïmporteerd van het oude forum:

Leg es uit, die mechanische winst..
Ben zelf aant vloeken op hoofdremcilinder, vandaar interesse...

DBV
Reply
Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij kan je met een kleine diameter makkelijker een hoge druk opbouwen als met een grote diameter.
Wel zal de grote diameter een grotere olieverplaatsing hebben bij gelijke slag als de kleine.
Simpel gezegd
"grote" diameter = kleinere slag vd remhendel maar lagere druk dus harder knijpen.
" kleine" diameter = grotere slag vd remhandel maar meer druk dus harder remmen
Dit is dus eenvoudig uitgelegd en er wordt geen rekening met de doseerbaarheid gehouden.
Reply
Reactie van bezoeker 'dude', geïmporteerd van het oude forum:

merci voor snelle reactie... begint in de verte iets te dagen....
Reply
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Wil even inhaken op de remmerij drama, ben net klaar om van een R 80 een streetfighter te maken, is aardig gelukt maar de problemen klamen om de hoek kijken met de remmen. Origineel had ik ook een enkele schijf, maar nu dubbele zwevende remschijven, allereerst heb ik de remklauwen volledig gereviseerd en kwam er ook achter er in plaats van 40 mm zuigers ook 48 mm zuigers remklauwen bestaan en zijn ook gebruikt door BMW. Orgineel heb je een 13 mm pomp voor een 40 mm zuiger, stel er is een 48 mm remklauw heb je al minder remdruk, nu heb ik 2 48 mm klauwen gebruikt maar heb de originele remleidingen erafgehaald en vervaangen door rvs mantelleidingen met een verdeler. Tevens heb ik een 14 mm rempomp genomen en in plaats van dot 4 dot 5 remolie. resultaat kan nu met gemak een stoppie maken als ik wil. Hoop dat je er iets aan hebt. succes

[img]/import/photos/p25347s.jpg[/img]
Reply
het volgende .heb bij me bmw r 80 st een 16 m/m hoofdrem cilinder geplaats .(was eerst 11 m/m)heb enkel schijf. geen enkel probleem
rem veel beter en
goed(gebruik alleen me voor rem,achter rem soms.) alleen je moet wel met wat meer gevoel remmen!!!!!!. gr.marien.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)