Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:
Ik rij een R80 uit '85 enkele schijf voor met brembo remklauw, de diameter van de hoofdremcilinder is 13 mm volgens Peters zou dit voor mijn model 14 mm moeten zijn. 13 mm is voor een uitvoering met dubbele remschijven.
Nu ben ik nieuwsgierig hoe groot de invloed is van de diameter op het rem gedrag.
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Lijkt me een foutje in het boek, bij twee schijven heb je meer olieverplaatsing nodig dus een grotere cilinder.
de grootte van de cilinder in de klauw en de slag die deze maakt bepalen hoeveel olie je moet verplaatsen om voldoende remkracht te verkrijgen ( naast type remblokjes en soort materiaal) De invloed is als volgt, Een te kleine hoofdremcilinder geeft te weinig olie verplaatsing, dus een lange slag van de remhandel en in het slechtste geval dus te weinig druk om goed gedoseerd te kunnen remmen, Een te grote hoofdremcilinder omgekeerd, bouwt te snel druk op en is dus moeilijk te doseren. Het werkt binnen bepaalde grenzen maar verre van optimaal.
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb het gevoel dat mijn rem minder goed te doseren is al die van mijn vader die dezelfde motor heeft maar als hoofdremcilinder 14mm. Vandaar mijn vraag
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:
Wat Dick B beschrijft is hoe in de hydraulica de zgn "mechanische winst" werkt. Waarom dit "verre van optimaal" is ontgaat me, ervan uitgaande dat
het geheel staat of valt bij de juiste verhoudingen !
succoet
Ab
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Ab, klopt, wat ik bedoel is dat de verkeerde hoofdremcilinder (en daar gaat het hier over) bij een schijrem wel werkt maar niet optimaal. Inderdaad, met de juiste verhoudingen werkt het prima.
Reactie van bezoeker 'dude', geïmporteerd van het oude forum:
Leg es uit, die mechanische winst..
Ben zelf aant vloeken op hoofdremcilinder, vandaar interesse...
DBV
Reactie van bezoeker '@rie', geïmporteerd van het oude forum:
Volgens mij kan je met een kleine diameter makkelijker een hoge druk opbouwen als met een grote diameter.
Wel zal de grote diameter een grotere olieverplaatsing hebben bij gelijke slag als de kleine.
Simpel gezegd
"grote" diameter = kleinere slag vd remhendel maar lagere druk dus harder knijpen.
" kleine" diameter = grotere slag vd remhandel maar meer druk dus harder remmen
Dit is dus eenvoudig uitgelegd en er wordt geen rekening met de doseerbaarheid gehouden.
Reactie van bezoeker 'dude', geïmporteerd van het oude forum:
merci voor snelle reactie... begint in de verte iets te dagen....
het volgende .heb bij me bmw r 80 st een 16 m/m hoofdrem cilinder geplaats .(was eerst 11 m/m)heb enkel schijf. geen enkel probleem
rem veel beter en
goed(gebruik alleen me voor rem,achter rem soms.) alleen je moet wel met wat meer gevoel remmen!!!!!!. gr.marien.