Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Choke R100rt
Op mijn R100rt van ‘80 zit het ‘oude’ type chokehandle, op de zijkant van het luchtfilter. 
Ik merk dat de choke niet altijd helemaal terugkomt in de uitgangspositie. Is dat een probleem of luistert het laatste stukje niet zo nauw?  Op het latere type is er een veertje op de carburateur gemonteerd dat de choke terug brengt in de uitgangspositie. Werkt dat beter? En is die modificatie mogelijk op het oude type?
Reply
Zolang de choke-armen op de carburateurs wel terugkomen in de neutrale positie is er niets aan de hand (hooguit wat speling van de hevel op het luchtfilterhuis). Het oude systeem (tot 09-1980 met het aluminium luchtfilterhuis) maakt gebruik van starre chokekabels die de choke opentrekken en weer dicht drukken. Vanaf 09-1980 (kunststof luchtfilterhuis) zit de choke-hendel op het stuur en wordt met er een flexibele "1 in 2 kabel" gebruikt die veerdruk nodig heeft om in neutrale positie terug te keren.

Ombouw naar het nieuwere systeem vereist een andere linker stuurarmatuur met chokehendel, andere chokekabels en het nieuwe type Bing carburateurs. Wordt dus een dure grap die weinig praktische voordelen biedt.
Reply
Het terugduwen werkt dus niet helemaal. Ik dacht alleen de veertjes en het bijpassende onderdeel op de carburateur zelf te monteren. Maar wellicht volstaat het vervangen van de kabels.
Reply
Kijk even of de nippels van de kabels aan de carburateurzijde wel goed zijn aan gedraaid.
Reply
Ik ga het bekijken. Maar ik blijf het een vreemde constructie vinden; kabels waarmee je duwt i.p.v. trekt.
Reply
Beste Coen, het is echt een veel voorkomende constructie.
Het is overigens een ijzerdraad, en geen kabeltje.
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply
Ik zal de kabels eens vernieuwen. Wellicht helpt dat.
Ben namelijk bang dat de choke wat open blijft staan en dat is natuurlijk nadelig voor het verbruik.
Reply
Demonteren en dan controleren of de "binnenkabels" soepel door de buitenkabels gaan. Is dat het geval dan gewoon de zaak weer monteren, anders even de "binnenkabels" controleren op vuil of knikken.
Reply
Kabeltjes vernieuwd, alles nagelopen; het functioneert weer zoals het hoort!
Reply
Mooi!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)