Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi, een hele oude link maar ik probeer het toch. Hoe is de combinatie het best. Mist links, verstraler rechts? of andersom, en waarom?
Groetjes,
Patrick
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
De beste positie zou zijn :
Mist rechts, verstraler links.
De mistlampen zijn bedoeld voor een betere wegorientatie tijdens slecht zicht, je richt je dan op de berm of streep rechts op de weg. ver voor je zie je niets. Mistlampen zijn breedstralers.
Verstralers worden gebruikt bij hogere snelheden, geen tegenliggers, je richt je dan meer op het centrum van de weg, ver voor je. vandaar.
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Nog even vergeten, Ik rij al meer dan 25 jaar met twee verstralers gemonteerd op de valbeugels en geschakeld als grootlicht (ook lichtsignaal).
Nog geen agent die er iets van gezegd heeft.
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
Dick B.
Dat klop, de politie weet er ook geen bal van. Zolang het niet hinderlijk is er geen probleem maar maak je brokken of er zijn klachten dan gaan de heren zoeken en dan is het einde zoek.
Zo kreeg ik een bekeuring voor een mistachterlicht wat iets voor de kentekenplaat zat. Op 12 meter afstand was 1 teken niet goed zichtbaar. Kosten FL 15,--.
Mijn ervaring is dat een breedstraler aan 1 kant niet echt goed werkt, het wiel zit in de weg.
Verstraler is heel prettig zeker op polder wegen.
Aansluiting altijd via een dikke draad rechtstreeks van de accu 4/6 mm2 voorzien van een zwevende zekering over een relais. b.v. Hella.
Ik had de mistlamp aangesloten via een schakelaar op het stuur. De min pool van het relais (schakel zijde) aangesloten op de + draad van dimlicht. Als dimlicht aangaat is de spaning aan beide zijde gelijk en gaat het relais open en de mistlamp uit.
De verstraler relais gewoon over groot licht schakelen.
Veel succes ermee.
Advies, laat de lampen bij een garage afstellen i.v.m. de hoogte instelling.
Groetend,
Ron