Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verstralers
#1
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik wil op mijn R100RS '81 verstralers monteren.
Hoe kan ik die het beste aansluiten.

Bvd,

Lion
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Lion

Dat is een projekt waar ik mij nu ook mee bezg houd. Alleen ik wil geen verstralers, maar een vËr en een breed straler.

Ik ben van plan om de witte draad (die in de koplamp (R75/7) naar het kontakt van het ongedimd grootlicht gaat) af te koppelen, om daarmee via een relais de twee extra lampen aan te sturen. Gevolg: Bij gedimd grootlicht heb ik licht van de normale koplamp, bij ongedimd grootlicht gaat de koplamp uit, en gaan de twee extra lampen aan. 1 x 50 W extra belasting voor de dynamo, dat kan dus.

Zo zou ik het doen.

PS Bij navraag het volgende ontdekt: APK voor motorfietsen bestaat (nog) niet, dus er is ook geen wet of richtlijn die iets verbiedt over extra lampen op een motor. Het mag derhalve.

grt

Hans. L.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

Hans je hebt het mis - het heeft niks te maken met APK maar met de RDWeisen - je mag 1 mistlamp voeren en 1 zgn. werklamp. Doe maar eens een Google search en je vindt het zo.
Je mag ze niet allebei tegelijk aan hebben.

Ikzelf heb kort geleden een officieel BMW accessoire [uit '81] op de kop getikt op de Duitse Ebay [aanbevolen !!! ebay.de, zoek op BMW en je vindt een overweldigend aanbod van onderdelen en soms zeldzame accessoires zoals deze, vaak niet duur en je kunt gewoon per giro [kostenloos !!!] betalen in euri's ] : een set van 1 mistlamp en 1 verstraler, met bevestigingsbeugels/toebehoren en kabelboompjes en montageinstructies. De lampen moeten als volgt aangesloten : [geldt voor /7 serie]

ieder lamp heeft een eigen relais : type 30-85-86-87
de mistlamp heeft een extra schakelaar : je kunt zonder licht of met dimlicht rijdend de mistlamp aanzetten. Als je groot licht aanzet, gaat de mistlamp automatich uit en gaat de andere 'werklamp' aan, samen met je gewone koplamp. Het is dus niet mogelijk om 3 lampen tegelijk te gebruiken [want niet toegestaan]

De aansluiting is als volgt :

mistlamp : 2 draden : bruin en geel-wit : bruin gaat rechtstreeks naar de massa aansluiting van de schakelaar : GW gaat naar 87 op relais 1. 85 op relais 1 gaat naar schakelaar : bruin gele draad. 86 gaat naar aansluiting 56b op de aansluitplaat in de koplamp [waar de relais ook beide gemonteerd moeten worden - d.i. gele draad]. 30 gaat naar 30 op relais 2 [rode draad] en vandaar naar 30 op je aansluitplaat. 85 van relais 2 gaat naar een massa-aansluiting in je koplamp [zelf te maken, schroefje volstaat] en vandaar naar de werklamp [bruine draad]. 86 gaat naar 56a op je aansluitplaat [grootlicht is dit - witte draad] 87 gaat naar de werklamp : witblauwe draad]

Het werkt prima, de lampen geven een licht waar je een gemiddelde bouwplaats mee kunt verlichten[vreet wel enorm veel stroom]. Het is uiteraard niet moeilijk om het zo te maken dat je wel drie lampen tegelijk kunt voeren, maar dan zou ik er wel wat minder heftige lampen inzetten, want het is beslist geen dimlicht...

Veel succes !

NB - de officiele set heeft de lampen links en rechts naast de koplamp. De officiele beugels en bevestigingsinstructies geven een in mijn ogen lelijk resultaat [en beslist niet overeenstemmend met het plaatje voorop de montageinstructies] de lampen staan erg ver naar buiten en naar voren/boven t.o.v. de koplamp, bovendien zie je lelijke stukken draadeind en moeren in beeld - het ziet er bepaald niet vanzelfsprekend en als 'tot de motor behorend' uit, maar als een eigen knutselwerkje. Ik heb de bevestigingsogen [waar de lampen op worden geschroefd] losgezaagd van de beugels en vervolgens weer vastgelast, zodanig dat het eruit ziet als op het officiele BMWplaatje : in een vlak met de koplamp, er vlak naast bovendien en bovenranden gelijk met bovenrand koplamp [en niet er bovenuitstekend zoals anders het geval was geweest]

Succes !
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Joop

Nou, die wedstrijd zoeken op het Internet win ik nooit. De officiÎle site van de RDW geeft geen enkele mogelijkheid om te achterhalen wat voor eisen er zijn, ik weet niet met wat voor termen hun zoekmachine werkt om tot een goed resulaat te komen.

"verlichtingseisen voor motorfietsen" levert in Google nix op.

Enfin, jouw verhaal begrijpend zou er "ÈÈn mistlamp" en ÈÈn "werklamp" toegestaan zijn. Maar wat is het verschil met mijn oplossing van ÈÈn mistlamp en ÈÈn verstraler? (als werklamp, wat dat ook moge zijn??
Ik ben overigens van plan om de lampen aan de valbeugel te bevestigen, er zitten weliswaar originele (?) bevestigingspunten bovenop de veerpoten, maar ik wil geen extra gewicht aan mijn stuur. Wat is jouw mening daarover?

grt

Hans L.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

bedankt voor de uitleg!

Ik neem ook maar 1 mistlamp en 1 verstraler, alleen wil ik deze onafhankelijk schakelen vh grootlicht, stroomverbruik is bij een R100RS toch al een probleem.
Met bovenstaande moet het wel lukken.

Nog 1 vraagje, waar precies dient het relais nou voor?

Bvd,

Lion
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

Citaat uit het voertuigreglement, te vinden op www.rdw.nl :
Artikel 5.4.57
1.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
a.
een stadslicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
b.
een mistlicht aan de voorzijde van het voertuig;
c.
een mistlicht aan de achterzijde van het voertuig;
d.
waarschuwingsknipperlichten;
e.
een of twee parkeerlichten, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
f.
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
g.
een witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
h.
een richtlicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
i.
een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
j.
werklichten, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997.
2.
Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
3.
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen voor 1 november 1997, mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

--------

Artikel 5.4.65
Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.52, 5.4.57 en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan.


Voor nog uitgebreidere uitleg zie de RDW

Vwb het plaatsen van de extra lampen : ik heb ze dus opzij van de koplamp, ik heb daarnaast een windscherm en ook beenschilden op mijn 78 R100/7. Ik kon geen verschil merken qua winddruk oid na het plaatsen. Ik denk dus dat het vooral een kwestie van smaak is waar je ze plaatst, zeker als je al , zoals ik, een windscherm hebt.

Succes ermee !!!
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

Ja en wat zijn werklichten, bermlichten etc... ik zou 't niet weten. Vwb dat relais : dat voorkomt als ik het goed heb dat eea overbelast raakt en kortsluit/doorbrandt.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:

Het blijft een mistig gebied. Inmiddels heb ik het volledig regelement gevonden. (Voor de liefhebber: http://www.bovia.nl/Voertuigreglement.htm (staat integraal op ÈÈn pagina...oef!) of http://www.tdekkers.nl/vr-h5a4.htm#index%20vr-h5a4 (is duidelijker)

Over dat relais: Een grote stroomverbuiker zoals een lamp moet eigenlijk via een relais zo rechtstreeks mogelijk door de accu gevoed worden. Tip: hang een zwevende zekering in die voedingsdraad. Mocht er iets misgaan, het is per slot extra aangebrachte bedrading, dan komt er tenminste geen rook uit je koplamp bij kabelbreuk. (Heb ik een keer gehad, met een oude R27, long time ago...Jawel, de koplamp was helemaal uitgefikt....)



succes, mede nachtrijders
en bedankt voor de adviezen.


Hans. L
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Joop,

Ik heb net gelezen wat de bedoeling is van een relais.
De overbelsting is (wat ik begreep) een secundaire functie.
Het zorgt oa dat je voltage op een hoger niveau blijft en er oa door bedrading minder verlies optreed.

Zie: http://www.amazoncars.nl/onderhoud/artik...relais.htm

Lionl
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:

Lion, je link werkt niet. Maar op het forum waar jij naar verwijst staat dit:
Een relais kun je zien als een op afstand bediende schakelaar. Een relais bestaat uit contacten die bediend worden door een elektromagneet. Een elektromagneet is een van koperdraad gewonden spoel (vaak rondom een weekijzeren kern). Een elektromagneet is alleen magnetisch indien er een stroom door de spoel loopt. Laat je een stroom door de spoel lopen, dan trekt die de contacten dicht. Onderbreek je de stroom, dan vallen ze weer open. De stroom die nodig is om een relais te sluiten is vrij klein (in de orde van 300-400 mA (= 0,3-0,4 A) voor een autorelais). De contacten kunnen meestal zo'n 30 A schakelen. Je kunt dus volstaan met een lichte (lees: goedkope) schakelaar om het relais te bedienen. Tweede voordeel is dat de draad die de 30 A vervoert zo kort mogelijk gehouden kan worden (lees: minder verliezen) omdat het relais overal geplaatst kan worden terwijl een handbediende schakelaar alleen onder handbereik kan zitten om van nut te zijn (en dat is meestal ver weg van hetgene dat bediend moet worden). De reden dat de koplampen niet via het relais werken is omdat het een behoorlijk forse schakelaar is die de stroom kan verwerken. Nadeel is wel de extra lengte draad om van de voorkant van de auto naar het dashboard te komen. Daarin ontstaat verlies. Een veel voorkomende modificatie is om de koplampen een relais te geven. De schakelaar op het dashboard wordt dan de stuurschakelaar voor het relais. Het relais schakelt dan een draad die direct van de accu getrokken wordt en zo kort mogelijk blijft. Voordeel: schakelaar in dashboard gaat langer mee want i.p.v. 20 A schakelt hij nu 300 mA en de koplampen branden feller omdat die door geringere verliezen de volledige spanning krijgen (i.p.v. 11 V of zo). Ik vraag me trouwens ook af waarom de koplampen niet via een relais aangestuurd worden, maar ik denk dat men daar vroeger niet zo goed over nadacht als tegenwoordig. En misschien was toen een stukje extra draad en een stevige schakelaar wel een stuk goedkoper dan een relais. Bovendien zaten er vroeger meestal duplo lampen in en die trekken minder stroom dan halogeen lampen waardoor er minder verliezen in de bedrading ontstond.
(met dank aan: http://www.amazoncars.nl/


Mijns inziens is het belangrijkste dat de schakelaar minder voor zijn kiezen krijgt, en de dikke stroomdraad naar de verbruiker kan kort zijn.
Vergeet de zwevende zekering niet!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)