Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:
Citaat uit het voertuigreglement, te vinden op
www.rdw.nl :
Artikel 5.4.57
1.
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
a.
een stadslicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
b.
een mistlicht aan de voorzijde van het voertuig;
c.
een mistlicht aan de achterzijde van het voertuig;
d.
waarschuwingsknipperlichten;
e.
een of twee parkeerlichten, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
f.
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
g.
een witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
h.
een richtlicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
i.
een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
j.
werklichten, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997.
2.
Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
3.
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen voor 1 november 1997, mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
--------
Artikel 5.4.65
Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.52, 5.4.57 en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan.
Voor nog uitgebreidere uitleg zie de RDW
Vwb het plaatsen van de extra lampen : ik heb ze dus opzij van de koplamp, ik heb daarnaast een windscherm en ook beenschilden op mijn 78 R100/7. Ik kon geen verschil merken qua winddruk oid na het plaatsen. Ik denk dus dat het vooral een kwestie van smaak is waar je ze plaatst, zeker als je al , zoals ik, een windscherm hebt.
Succes ermee !!!