Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontsteking afstellen op vliegwiel
#1
Hallo Forum gebruikers ik zou graag een vraag willen stellen als nieuw lid ik heb afgelopen jaar een R75/6 gekocht van 1974 met maar 57000 km de motor heeft lang stil gestaan en ik ben begonnen hem om te bouwen tot scrambler.
Ik ben bijna familie geworden in Hunsel door mijn aankopen maar maar mijn r75/6 wil maar niet lekker rijden hij loopt niet lekker stationair en valt naar een minuut uit het hele binnen werk van de carburateurs heb ik al vernieuwd ,sproeiers en sproeierhuizen, bougies+kabels bobines, condensator,contactpunten alles 2x gereinigd en nog geen verbetering.
Ik heb wel iets vreemds ontdekt bij het afstellen van de ontsteking er komt geen S teken in het kijkgat wel de F verschijnt verder draaien met de grondplaat gaat niet met zo.n mooie afstel stroboscoop van mijn vrienden uit Hunsel zou het toch moeten lukken.
Heeft er nog iemand tips dan hoor ik het graag of is er iemand in Het zuiden die tegen betaling mijn r75/6 toch goed aan de praat krijgt bedankt voor het meedenken. caferacer58.
Reply
#2
Ik heb nog iets vergeten te vermelden de mechanische vervroegen heb ik in Hunsel laten controleren en de veertjes vervangen in vergelijking met een nieuwe uit de doos 180 euro was er geen verschil dat is nu ook uitgesloten ,ik twijfel nog aan mijn vlotters misschien zijn ze te zwaar maar ze sluiten goed af en lekken niet.Wie het weet mag het zeggen.
Reply
#3
Ik ga er van uit dat het een contactpunten ontsteking is. Stel je hem statisch ( met een spanningszoeker) af op de S en controleer je daarna de timing en vervroeging met de stroboscoop? De S moet dan bij een 800-1000 toeren in het midden staan. Hij mag pas boven een 1500 toeren omhoog gaan en uit beeld vertrekken. Bij ca. 3000 max moet de F in het midden staan.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Smile
Reply
#4
Contoleer eerst of de contactpuntjes goed zijn afgesteld.

Probeer anders eens het ontstekingstijdstip correct af te stellen op het S teken, door het verstellen van de puntjes.
Dus motor op het S-teken zetten, en dan de puntje eerst laten sluiten, en vervolgens verstellen zodat ze net openen.
Sluit hiervoor de accu even opnieuw aan, en zet het contact aan
Als je hierbij een reserve bougie aansluit op de bougie kabel kan je je hier bij focussen op het hoorbaar overspringen van de vonk bij de bougie.
Ook bij de contactpuntje springt op dat dat moment een klein vonkje over.

Na het vastzetten van de puntjes moet je de afstelling nog eens controleren, door de motor eerst iets tegen de draairichting te verdraaien, en dan in de de te draairichting te verdraaien.
De vonk moet vervolgens overspringen als het S teken precies in het midden staat.
vergeet niet de accukabel weer los te nemen bij het weer monteren van het voor-deksel van de motor 

Wellicht heb je ook iets aan de informatie op mijn website?
https://sites.google.com/site/bepbmw/Home
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply
#5
(04-09-2019, 12:13 AM)Bep Wrote: Contoleer eerst of de contactpuntjes goed zijn afgesteld.

Probeer anders eens het ontstekingstijdstip correct af te stellen op het S teken, door het verstellen van de puntjes.
Dus motor op het S-teken zetten, en dan de puntje eerst laten sluiten, en vervolgens verstellen zodat ze net openen.
Sluit hiervoor de accu even opnieuw aan, en zet het contact aan
Als je hierbij een reserve bougie aansluit op de bougie kabel kan je je hier bij focussen op het hoorbaar overspringen van de vonk bij de bougie.
Ook bij de contactpuntje springt op dat dat moment een klein vonkje over.

Na het vastzetten van de puntjes moet je de afstelling nog eens controleren, door de motor eerst iets tegen de draairichting te verdraaien, en dan in de de te draairichting te verdraaien.
De vonk moet vervolgens overspringen als het S teken precies in het midden staat.
vergeet niet de accukabel weer los te nemen bij het weer monteren van het voor-deksel van de motor 

Wellicht heb je ook iets aan de informatie op mijn website?
https://sites.google.com/site/bepbmw/Home

Bedankt voor de tips het is weer helemaal gelukt de motor start een stuk beter en rijdt ook beter de rechter carburateur heeft volgens mij nog een klein probleem als ik de mengsel regelschroef helemaal dicht draai gaat het toerental omhoog normaal zou hij toch moeten afslaan ik verdenk de o-ringen om de hengselschroef of stationair sproeier welke maat moet ik hebben.
Reply
#6
O ringen:
https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...111257812/
https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...111254735/
https://www.hobbyist.nl/diverse_onderdel...111254739/
afmetingen:
https://advrider.com/f/threads/would-any...by.940034/
Bep van Malde R75/7 ('77)
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)