Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'ad', geïmporteerd van het oude forum:
De naald van mijn snejheidsmeter zwabbert alle kanten op en geeft veel te hoge stand aan. Bij ca 50 km p/u staat ie al op 200. De motor heeft geruime tijd stil gestaan. De kilometerteller loopt normaal door.
Wie heeft een idee wat ik eraan kan doen?
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:
Kabel smeren of liever: vervangen. Lijkt mij.
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:
eerst de kabel eens controleren en smeren.
het kan ook vocht en oxide in de klok zijn, heeft ie droog gestaan?
Frans
Reactie van bezoeker 'ad', geïmporteerd van het oude forum:
Frans: De motor heeft ongeveer 5 jaar in een enkelsteens (dus vochtige) garage gestaan. Het afgelopen halfjaar in een droog magazijn. Kan het eventueel te maken hebben met de kou van de laatste dagen? Ik heb voor het eerst gereden met ca +1 graad. In ieder geval ga ik de kabel smeren. Wat kan ik eventueel doen aan oxide in de klok?
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Ad: Ik zal wat specifieker zijn.
Ik ken het verschijnsel van een niet-BMW klok, maar dat zal niet verschillen. De kabel drijft een schijf aan die langs een magneetje draait dat verbonden is met de wijzer. hoe sneller het schijfje draait, hoe meer hij het magneetje verdraait enz.
De luchtspleet moet echter klein zijn, zitten er druppels condens of erger nog oxide op de schijf, dan rukt dat telkens aan je wijzer.
En nu de oplossing???? Waarschijnlijk slopen en poetsen.
In huis te drogen leggen? Soms gaat het vanzelf over, misschien door de warmte van de lampjes.
In een ander topic stond het plaatsen van een zakje silica-gel in de teller tegen condens, maar dat werk alleen maar preventief.
Frans.
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
Frans,
Dank voor je heldere uitleg. Nooit geweten dat dit zo werkte. Ik ga proberen hem weer normaal te laten functioneren.
Ad
Reactie van bezoeker 'Richard Keuken', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn km/TT teller (R60/5)heeft ongeveer dezelfde euvel gehad, waarbij een nieuwe kabel niet hielp Ik heb de teller toen laten nakijken bij een firma in Enschede, waarbij bleek dat het binnenwerk drooggelopen was en enige smerig behoefde. De chroomring op de teller is ook weer netjes gemonteerd.