Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accu lampje blijft aan
Reactie van bezoeker 'joris', geïmporteerd van het oude forum:

Beste lezers,

mijn accu lampje van mijn BMW R60/7 blok blijft branden, eerst brandde het niet zo fel, maar de laatste kilometers brandt het continue.
Doormeten dus, volgens het boekje (Peters motorhandboek nr 68), maar bij de eerste test heb ik al een probleem:
Als ik de B+ /30 kabel los maak, krijg ik totaal nergens meer spanning (geen controle lampjes en ook geen startmotor)
De tweede test is ook vreemd, het spanningsverschil wordt bij mij ongeveer 12 V (is dan alles naar de haaien ?!)
Ook heb ik de snelle test uitgevoerd (verbinden van D+ en DF) en het lampje blijft branden, conclusie volgens het boek: dynamo defect.
mijn eigen test heb ik ook nog gedaan: spanning op accu meten: zonder draaiende motor ong. 12.1 Volt met draaiende motor 13.5 Volt.
Wat is er nu stuk vraag ik me af, zijn er nog meer testjes.

alvast bedankt

dooeeii
joris

oh ja nog iets geks, in het boek staat dat aansluiting 2 van de diodeplaat niet in gebruik is, bij mij zit er echter nog wel een draadje aan (?)
Reply
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb die tests ook nooit met veel succes uitgevoerd maar de Dynamo kun je los halen.Dan weerstandmeten tussen de aansluiting van de 3 delige stekker,deze moet vrijwel het zelfde zijn. Tussen stekker aansluitingen en huis geen weerstand,dan is dynamo goed.Ik heb mijn diodeplaat en regelaar bij een Boschstation laten doormeten.
Succes
Willem
Reply
Reactie van bezoeker 'theo de witte', geïmporteerd van het oude forum:

hallo joris is het mogelijk dat de diodenplaat is gescheurt .als dat zo is dan moet je de diodeplaat vervagen. of zelf repareren door de bakelietenplaat te lijmen met tweekompnenten lijm .daar na moet je de stroom verbing die gescheurt zij tussen de diodes weer aan mekaar solderen met een dun stukje latoenkoper
succes theo
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo joris,

Ik begrijp niets van de testen uit het Peters boek maar het volgende.
Op de diodeplaat zit een blauwe draad, die loopt naar de spanningsregelaar en naar je controlelampje. Gezien je eigen test 13,5 v bij draaiende motor, lijkt je dynamo en regelaar wel te werken. Belangrijk is of dit bij 1000 toeren en meer constant blijft, dan werkt de spanningsregelaar nl..Is de draad vanaf het lampje niet ergens beschadigd of los ? Is de aansluiting van de blauwe draad(2) op de spanningsregelaar wel in orde ? komt er wel 12 V op D+ van de regelaar bij draaiende motor ?

Dit als eerste reactie , ik hoop dat je er iets aan hebt.

Succes, Dick
Reply
Reactie van bezoeker 'aschwin', geïmporteerd van het oude forum:

hoi dit probleem heb ik ook gehad ik heb een r80/7 ik had nieuwe koolborstels geplaatst en het bleef nog branden ik heb ook die testjes gedaan maar geen resultaat dus heb ik mijn dynamo er af gehaald en wat bleek er was 1 winding stuk net achter de sluiting dus ik heb hem weggebracht en op nieuw laten zolderen misschien heb jij er wat aan?suucses
Reply
Reactie van bezoeker 'joris', geïmporteerd van het oude forum:

had jij dan ook wanneer de motor draaide dat er dan rond de 13,5 volt op de accu polen komt?
dat lijk mij dat de dynamo dan toch wel moet werken, of niet?
Reply
Reactie van bezoeker 'aschwin', geïmporteerd van het oude forum:

hoi nou hij laad dan wel bij maar te weinig want als jij je lichten aan hebt is het zo weer weg hij moet namelijk iets meer als 14 volt bij laden
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb ook al die test uitevoerd uit het Peter's boek. Maar, de accu wordt gevoed vanaf de diode plaat via de startmotor. Het kan zijn dat hier oxiderende contacten zijn. Deze consumeren dan een gedeelte van de spanning. Deze ervaring heb ik met mijn R75/7. Het lampje brande vooral bij lage toeren. Hogere toeren liet het lampje doven. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)