Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carburateurs synchroniseren
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:

Dick, wat ik pleeg te doen is de twee vacuum meters in mijn tanktas vastzetten, hiervoor heb ik een dik stuk schuim waar ze mooi klem in zitten. Vervolgens ga ik dan rijden ik heb dan de stelschroeven losgezet en kan zodoende rustig de carburateurs verstellen in het hele bereik. natuurlijk moet je dit op een mooi lang recht stuk doen en niet in de ardennen. Het werkt voor mij uitstekend. Van de goede werking van de colortune ben ik nog niet zo overtuigd, ik heb hem zelf ook maar doordat ik de motor op de testbank heb gehad kan ik voorzichtig concluderen dat het niet zo optimaal is.
Maar misschien heb ik wel fouten gemaakt?

Math

Quote:Ik ben het op zich best eens met Math, meten=weten en zo'n testbank is natuurlijk een schitterend hulpmiddel om de afstelling echt helemaal perfect te krijgen.

Waar ik echter eens op wil reageren is het afstellen op het gehoor door het 'kortsluiten' van cylinders. Ik heb nooit helemaal begrepen wat hier nu het voordeel van is. Volgens mij heeft deze methode alleen maar nadelen. Het is riskant voor de ontsteking (zeker electronische ontstekingen gaan bijna zeker kapot, en je kan er zelf ook serieuze verwondingen of erger mee oplopen). Verder ga je dan de mengselverhouding afregelen op een toerental dat ongeveer de helft lager ligt als het toerental waarvoor je de afstelling eigenlijk pleegt. Dat gaat bijna nooit goed. Volgens mij bedoelt Math dit ook als hij zegt dat de mengselregeling 'door het hele toerenbereik' heen doorwerkt.

Ik doe het daarom meestal zo: eerst goed warmrijden (niet stationair warmdraaien, maar echt een kwartier rijden), dan de synchronisatie met (goede!) vacu¸mmeters gelijkstellen, zowel bij stationair toerental (met de gasklepaanslagschroeven) als bij ongeveer 2.000-3.000 toeren (met de gaskabelnippels), en daarbij OOK kijken of de carburateurs bij gasgeven gelijk oppakken (de naalden van de meters moeten tegelijk bewegen en ook ongeveer evenveel bewegen. Daarna ga ik afwisselend de stationaire mengselschroeven zodanig bijregelen dat het stationair toerental het hoogst is, en daarna weer controleren of het vacu¸m links en rechts bij stationair toerental nog gelijk is. Let daarbij ook op dat je niet te LANG bezig bent met afstellen. Als je 5 minuten bezig bent is de motor zo heet geworden, dat de afstelling niet meer klopt. Ga dan eerst weer een stukje rijden om de motor af te koelen tot de normale bedrijfstemperatuur voordat je verder gaat.

Ik heb in het verleden met de onvolprezen 'Colortune' bougie (waarmee je in de verbrandingskamer kan kijken terwijl de motor loopt) wel eens gecontroleerd of ik op deze wijze een goede mengselregeling had bereikt, en het bleek in alle gevallen gewoon perfect te zijn (mooie blauwe vlam), en ook de bougies worden op deze manier mooi 'koffiebruin'. De motor loopt ook altijd mooi stationair bij zo'n 800-1.000 rpm, pakt goed op en loopt ook in hoge toerentallen mooi synchroon en trillingsarm.
Reply
Reactie van bezoeker 'J.Geenen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Heb (te) weinig tijd gehad. Wie het betreffende stuk gemaild wil hebben moet hier een -correct- adres achterlaten.

Lei

Ik hou me aanbevolen voor het stukje over de synchronisatie van de carburateurs.

Mvg Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'M Kluin', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Heb (te) weinig tijd gehad. Wie het betreffende stuk gemaild wil hebben moet hier een -correct- adres achterlaten.

Ik hou mij aanbevolen voor het stukje.
Is dit ook bruikbaar voor een R100 cs
Deze loopt ook stationair niet mooi.
Reply
Reactie van bezoeker 'M Kluin', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Heb (te) weinig tijd gehad. Wie het betreffende stuk gemaild wil hebben moet hier een -correct- adres achterlaten.

Ik hou mij aanbevolen voor het stukje.
Is dit ook bruikbaar voor een R100 cs
Deze loopt ook stationair niet mooi.</blockquote>

Het juiste Mail adres is :marcelkluin@planet.nl
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Everybody heppiedepeppie?
Reply
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Aansluiten vacu¸mmeters bij een 1995 R100RT.
Hierop zit een uitlaatsysteem met naverbranding gemonteerd.
Weet iemand of de slangetjes onderaan de carburateurs inderdaad de aansluitingen zijn die moeten worden gebruikt bij een vacu¸mmeter?
En kunnen de slangetjes van de naverbranding zo worden losgetrokken en los laten hangen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

vr. groet, Marc.
Reply
Reactie van bezoeker 'Huub', geïmporteerd van het oude forum:

<blockquote>Aansluiten vacu¸mmeters bij een 1995 R100RT.
Hierop zit een uitlaatsysteem met naverbranding gemonteerd.
Weet iemand of de slangetjes onderaan de carburateurs inderdaad de aansluitingen zijn die moeten worden gebruikt bij een vacu¸mmeter?
En kunnen de slangetjes van de naverbranding zo worden losgetrokken en los laten hangen?

Hallo Marc
ik heb een r100gs-pd uit 92 en ook met dat SLS ( sekund‰r-luft-system ) ik heb die meters ook aan de aansluiting van die slangetjes aan gesloten
of die slangetjes nou open of dicht moeten weet ik niet maar mijn motor loopt nou goed zonder dat ik bij het afstellen de slangetjes heb dicht gemaakt
groetjes Huub
Reply
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

De $5,- carbtune die te maken is met een paar meter doorzichtig slang werkt perfect om te synchroniseren.
Echt een fluitje van een cent. En hij loopt als een zonnetje!
De mengstelschroef afstellen is wat anders, die heb ik maar even laten zitten.

Lei, als je dit leest, zou je mij alsnog het stuk kunnen mailen uit {"1000 tricks fuer schnelle bmw's" te verwijzen. In de 12e druk op blz. 253 staat precies wat je moet doen.} > e-mail: marc.meertens@tiscali.nl
Alvast heel erg bedankt!

vr. groet, Marc.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Lei,

Ook ik heb interesse voor het stukkie. mweiffenbach@netscape.net
Vast bedankt Gr Marcel
Reply
Reactie van bezoeker 'Carsten Gersak', geïmporteerd van het oude forum:

Voor degenen welke op zoek zijn naar een detailinstructie synchroniseren (en vele andere interressante Beemer artikelen) verwijs ik naar de website van Snowbum.....
http://home.jps.net/~snowbum/synchcarbs.htm
erg leerzaam......

Vr.groet
Carsten
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)