Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carburateurs synchroniseren
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Beste BMW liefhebbers,

Ik heb pas een R60/5 aangeschaft uit 1971 en wil al het onderhoud zelf gaan doen.
Wie heeft ervaring met het gebruik van een synchronisatiemeter b.v. de Carbtune bij een boxer. Waar kunnen de slangetjes worden aangesloten en hoe ga je dan meten? In het werkplaatshandboek lees ik alleen de methode met het kortsluiten van een cylinder.
Vast bedankt voor reacties.
Reply
Reactie van bezoeker 'dirk kruis', geïmporteerd van het oude forum:

gewoon op het gehoor en op het gevoel zo doe ik dit al jaren al dat gedoe met een synchronisatiemeter die werkt op zo,n dikke boxer toch niet lekker
dus links en rechts de mengsel stel schroeven verdraaien tot dat hij lekker stationair loopt,en dan een flink stuk rijden. dan de pitten er uitdraaien en de kleur bekijken moeten koffie bruin zijn tot donker grijs,verschilt de kleur dan de mengselstelschroeven verdraaien uit of in totdat de kleur van de beide pitten koffie bruin is.
ikzelf heb een R100RT 78 met veel op de teller waarmee i
al meer dan 5 jaren probleemloos op rij.ps dit is maar een voorbeeld van hoe ik dit doe,er zijn vast ook mensen die daar anders over denken maar ik spreek uit eigen ervaring.
Reply
Reactie van bezoeker 'mpv', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi ad,

Mijn R80/7 stel ik af met een dubbele (van de hobbyist) vacuum meter, deze kan onder aan de carburateurs aangesloten worden. (weet niet of dit ook kan met een R60/5).
Handgas iets open zetten en dan gelijk zetten door gaskabels te verstellen. Daarna handgas los en stationair gelijk stellen.

Succes.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Ad,

De R60/5 heeft geen vacuum-aansluitingen voor synchroon stellen van de carburateur, dit wordt bij dit type op het gehoor gedaan.
Reply
Reactie van bezoeker 'harrie', geïmporteerd van het oude forum:

hallo
er is een syncro tester van motometer geweest die je goed kan gebruiken bij bmw.
bij intresse mail,heb in mijn thuis comp.een afbeelding.
(is eventueel te koop)
gr.har

bij dit apparaat heet de carburateur geen bijzondere aansluiting nodig,zoals gezegt werkt prima.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:hallo
er is een syncro tester van motometer geweest die je goed kan gebruiken bij bmw.
bij intresse mail,heb in mijn thuis comp.een afbeelding.
(is eventueel te koop)
gr.har

bij dit apparaat heet de carburateur geen bijzondere aansluiting nodig,zoals gezegt werkt prima.

Harrie kun je me laten zien wat je bedoelt? mail: a.kroeze@quicknet.nl
Vast bedankt.
Reply
Reactie van bezoeker 'joe', geïmporteerd van het oude forum:

hallo
laat afwisselend door afnemen bougiekop motor op L en R cyl. lopen en wanneer hij op ÈÈn "poot" juist blijft lopen gegarandeerd zit het met de afstelling dan wel snor
Reply

Quote:hallo
laat afwisselend door afnemen bougiekop motor op L en R cyl. lopen en wanneer hij op ÈÈn "poot" juist blijft lopen gegarandeerd zit het met de afstelling dan wel snor

deze manier is met electronisch ontsteking en gevaarlijk voor je zelf (zeer hoge spanning)en heel slecht voor de electronica,niet doen!
Reply
Reactie van bezoeker 'joe', geïmporteerd van het oude forum:

r60/5 met elektronische ontsteking?
Reply

Quote:r60/5 met elektronische ontsteking?

nee niet een 60/5,maar na model '82 toch niet verstandig,
har
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)