Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R60/6 nieuwe banden
Beste BMW-ers,

Ik heb 2 nieuwe banden op mijn motor laten leggen. (Metzeler)
Nu begint de motor (op het stuur) met name rond de 80 km/h te schudden/trillen (op en neer gaand)
Ik ben al terug gegaan naar het bedrijf, daar hebben we het voorwiel nogmaals eruit gehaald en alles goed nagekeken en gebalanceerd. Alles lijkt in orde.

Nu heb ik ontdekt dat mijn oude band erg schuin was afgesleten!?! Als of ik alleen maar op een rotonde heb gereden!?!

Zou dit de clue zijn... Zit het probleem in mijn voorvork? En werden de trillingen teniet gedaan door de schuinte van mijn oude band?

Alvast heel erg bedankt voor de eventuele tips

Groeten
Reply
Begin eerst maar eens om ook de achterband [opnieuw] te laten balanceren
Reply
Voorwiel is niet opnieuw gebalanceerd, alleen ff gecontroleerd en alles was prima (ook de balans) achterwiel heeft ie ook keurig gebalanceerd.

Bedankt voor je reactie
Reply
Ik zou alles nalopen. Bandenspannig, speling in de balhoofdlagers, schokbrekers achter (demping en eventueel veren)), demping voorvork en niet te vergeten "hoeveel zakt de voorvork in als je er zelf opzit". De norm is dat 1/3 van de veerweg wordt gebruikt statisch. Dat wil zeggen jij op de fiets. Heb je 100mm veerweg dan zakt de motorfiets ca 3cm in als je er op zit. Ook dingen als een windscherm op het stuur of topkoffer hebben ernstig invloed op de stabiliteit tijdens het rijden. (Ik ben zelf ook ooit met 130 tegen het asfalt gegaan tgv een speedwoble)
Reply
Oké bedankt,

Ik ga alles controleren, alleen het gekke is dat de motor met de oude banden perfect liep, geen trilling, geen woble, geen schokje.. niks super smooth.

Ps speedwoble heb ik ook ooit gehad (gelukkig niet gevallen) maar sinds ik er een kuip opgebouwd heb zat ie altijd "vast geplakt aan het asfalt"

Groeten Thijs
Reply
Met het vastzetten van het voorwiel kan het zijn dat je de voorpoten iets hebt getordeerd.
Kijk ook eens hier naar www.youtube.com/watch?v=Ubtyctqrbh4
En de bandenspanning moet hoger staan met moderne banden als dat het boekje van BMW aangeeft.
Reply
Banden ook gecontroleerd op hoogteslag of kleine zijwaartse slinger ?
Zet de motor op de bok en schuif een blokje of iets dergelijks naar de band terwijl je deze ronddraaid. Zie je zo of het rubber wel goed is of bv van het lange liggen na fabricage wat vervorming heeft opgelopen.

Kijk eventueel ook even naar de productie datum (week/jaar code) op de banden.
Reply
Schudden in het stuur wordt nogal eens veroorzaakt door onbalans in het achterwiel, het opnieuw balanceren van het voorwiel heeft dan dus niet zoveel nut.
Reply
Oké hier kan ik wat mee !

Alleen kan iemand van jullie verklaren waarom mijn oude band zo erg scheef was afgesleten de linkse zijde !? ... Ps achterband had normale slijtage
Reply
Voorvork ontzet, of balhoofd van frame ontzet.
Dus ooit een val of ongelukje gehad en het frame hierna niet goed gericht.
Een andere verklaring zou ik niet weten.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)