Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RVS uitlaten
Reactie van bezoeker 'Ren', geïmporteerd van het oude forum:

De balanspot van mijn R100RT is doorgeroest (de 3e alweer op 160.000 km) en ik overweeg om nu maar eens een RVS balanspot of een RVS H-stuk (schijnt een mooi donker geluid te geven) te monteren.
Regelmatig heb ik echter te horen gekregen (dealer etc.) dat een RVS uitlaat systeem een te hoge hitte ontwikkeling kan geven met o.a. klepschade als gevolg.
Heeft iemand hier ervaring mee; ik overweeg dus om RVS uitlaatbochten + RVS H-stuk in combinatie met "pisbakken-ijzer" dempers te gaan monteren om zo het goede van beide werelden te verenigen (geen motorschade + niet alles is weer binnen de kortste keren verroest).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt, Ren
Reply
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:

Nou moet ik zeggen dat ik niet zo veel kilometer heb gereden met mijn r100rt met zijspan maar daar zit al jaren een rvs uitlaat systeem onder en tot nu toe geen problemen
willem
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Dat hitte verhaal is onzin, net als Willem rij ik al jaren rond op een R90/6 met span en een kompleet rvs uitlaatsysteem.

Nooit problemen gehad.

Dat H-stuk geeft idd een mooier, donkerder geluid.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Die dealer moet mij eens uitleggen hoe een RVS uitlaat te hete kleppen kan veroorzaken !!

Ad
Reply
Reactie van bezoeker 'kaspar', geïmporteerd van het oude forum:

Dit is een bekend "broodje aap" verhaal waar zelfs Moto 73 ongeveer 17 jaar geleden aan meedeed. Er is hun toen gevraagd dit te testen en ze hebben daarna ook een rectificatie geplaatst. Helaas zijn er dealers die er veel aan is gelegen dat mensen niet bij de Hobbyist kopen.
Reply
Reactie van bezoeker 'L. van der Gronden', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom zou RVS een probleem geven? Zie de GS modellen die complete RVS uitlaten hebben?
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin Bergman', geïmporteerd van het oude forum:

In theorie: RVS geleidt warmte minder dan gewoon staal. De motor, en met name de uitlaatkleppen, kunnen hun warmte minder goed kwijt. Bij zware (thermische) belasting van een motor die voor de koeling berekend is op de "hulpkoeling" van de uitlaat kunnen RVS uitlaten tot problemen leiden. Tot zover de theorie... Bij de boxers worden zowel de koppen als de uitlaatbochten door de rijwind ruimschoots gekoeld, in de praktijk is er dus niets aan de hand. Ikzelf rijdt nu 7 jaar met RVS uitlaten en bochten (r80/7 RT), zonder enig probleem.
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Is het in dit verhaal niet het geval dat de afmetingen van de balanspot (gasstromingen) en de tegendruk van de dempers veranderen?
Volgens mij (uit ervaring) wordt een moter heter wanneer er minder tegendruk in het uitlaatsysteem bestaat , dus dat de moter beter zijn uitlaatgassen kwijt kan .
Kleppen koelen alleen wanneer ze in gesloten toestand hun warmte aan de zitting kwijt kunnen , dus voldoende klepspeling is zoals altijd belangrijk .
In een donkergrijs verleden heb ik dit eens aan de hand gehad met een Honda CB750F , verwisselen van uitlaatsysteem de andere kant op , dus van open (veel herrie) naar een meer gedempte versie .
Je kunt dit verhitte fenomeen echter wat opheffen door de carburatie een ietsje rijker te stellen , je kunt dit aan de kleur van bougies (na lange rit) bepalen .
Witte bougie (te heet/te arm)
Donkere bougie (te rijk/ kool aanslag) zoals wij allen weten .
Geef even tegengas wanneer dit verhaal ook apenkool blijkt te zijn .
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Is het in dit verhaal niet het geval dat de afmetingen van de balanspot (gasstromingen) en de tegendruk van de dempers veranderen?
Volgens mij (uit ervaring) wordt een moter heter wanneer er minder tegendruk in het uitlaatsysteem bestaat , dus dat de moter beter zijn uitlaatgassen kwijt kan .
Kleppen koelen alleen wanneer ze in gesloten toestand hun warmte aan de zitting kwijt kunnen , dus voldoende klepspeling is zoals altijd belangrijk .
In een donkergrijs verleden heb ik dit eens aan de hand gehad met een Honda CB750F , verwisselen van uitlaatsysteem de andere kant op , dus van open (veel herrie) naar een meer gedempte versie .
Je kunt dit verhitte fenomeen echter wat opheffen door de carburatie een ietsje rijker te stellen , je kunt dit aan de kleur van bougies (na lange rit) bepalen .
Witte bougie (te heet/te arm)
Donkere bougie (te rijk/ kool aanslag) zoals wij allen weten .
Geef even tegengas wanneer dit verhaal ook apenkool blijkt te zijn .
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)