Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Preventief diverse olieën vervangen + filters
#1
Hallo,

Ik heb een BMW R80RT uit 1986 waarvan ik de olieën wil vervangen. Motor en versnellingsbak verwachtt ik geen problemen, alleen cardan heb ik niet eerder gedaan.
Ik heb een afbeelding toegevoegd waarvan ik op het internet heb opgezocht en ik denk dat er in moet. 80W90, klopt deze afbeelding?
Verder wil ik de filters vervangen. Oliefilter, moet ik die met of zonder knik hebben? En de luchtfilter.
Vergeet ik nu nog een filter of olie?
Reply
#2
80W90 is goed. De bovenste pijl ("350ml") wijst naar de ontluchting en niet naar de vulplug, die zit n.l. t.h.v. de remhevel. Cardan vullen tot rand vulplug; de tunnel ong. 10 ml. Daarna een kleine schroevendraaier o.i.d. in het vulgat va de tunnel steken tot op het laagste punt en mag dan niet meer dan een paar mm nat zijn van de olie.
Reply
#3
Dat is voor de duidelijkheid:
Cardanklok (+/- 350 ml ) tot aan de onderkant van de schroefdraad van de vulplug naast de remhevel
Cardanas tunnel 150 ml. (bij Omar is een 5 weggevallen)
Reply
#4
Oke, dus die +/- 350ml is die bout aan de zijkant/achterkant van de cardanklok. En die 150 ml cardanas tunnel is dus goed.
Moet ik nog iets doen met die ontluchting?

Op de foto nog even ter controle, linksboven is aftapplug versnellingsbak en rechtsonder inbus aftapplug voor motorolie?

-edit. Foto is op de kop. Zeskant is dus versnellingsbakolie aftapplug en inbus dus motorolie aftapplug?
Reply
#5
Inderdaad bout (halve hoogte) op de klok "achterkant.
Ontluchting niets aan doen.

Zeskant en imbus klopt.
Reply
#6
Top, dankjewel.
Olieën en filters zijn al besteld, nu wachten tot het binnen is en kan ik ze verversen. Smile
Reply
#7
Versnellingsbak en cardan zijn ververst.
Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk ooit een keer de olie vervangen, maar heeft dus destijds niet de olie in de cardanas tunnel ook vervangen, die had een andere kleur en zat weinig in.
Dus mooi dat het nu vervangen is. Nu nog even wachten op de filters en dan de motorolie vervangen.
Wou tegelijk kleppen stellen, dit is inlaat 0.10mm en uitlaat 0,15mm? Of uitlaat 0,20mm, ik lees er veel verschillende meningen over op het internet.
Reply
#8
BMW schrijft uitlaatklep speling 0.20 op.
Reply
#9
Heb alles vervangen, 1 inlaatklep mocht iets strakker. BMW rijdt weer als een zonnetje Smile
Reply
#10
Mooi werk !

En de remolie ?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)