Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschil tussen R100RT 1980 en latere uitvoeringen
#1
Beste BMW liefhebbers,na een jaar zonder BMW 2 klepper ben ik van plan er weer 1 aan te schaffen voor het volgende motorseizoen.Dus ben ik nu al aan het kijken,en heb ik onlangs een proefritje gemaakt op een R100S uit 1979.Dat was me goed bevallen.Het blok is erg soepel en pittig genoeg voor mij.Alleen heb ik liever een R100RT uit die zelfde tijd,ik neem aan dat die het zelfde rijden.Zit er nu veel verschil in RT van rond 1980 en de latere uitvoering (ik weet niet of dat de monolever is ) ? Ik maak graag lange ritten naar en door Frankrijk en Duitland en soms verder (niet over snelwegen hoor),is zo,n ouder type daar ook geschikt voor ? Natuurlijk zullen jullie misschien zeggen....ik ben niet zo,n techneut hoor ;-) En misschien kunnen jullie je nader verklaren.Alvast bedankt hoor
Reply
#2
Als je geen snelweg rijdt is een S een betere keus. De RT is tamelijk lomp en topzwaar om te manoeuvreren. Eenmaal onderweg zit je als een prins, dat wel.
Tot en met september 1980 hebben ze een aluminium luchtfilter, contactpuntjes ipv electronische ontsteking, gietijzeren cilindervoering ipv nicasil en slechtere voorremmen (ATE).
Reply
#3
Qua rijgedrag op de snelweg is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik rijd zelf al 24 jaar een R100RT uit 1979. Aanvankelijk origineel met de kuip en dan zit je bij regen goed beschut. Nadelen zijn er ook: de motor wordt nogal zijwind-gevoelig, het kan in de zomer erg warm worden achter de kuip, de motor is 10 kg zwaarder en loopt 10km/u langzamer dan zonder kuip. Zelf kreeg ik steeds meer last van de zithouding tijdens lange snelwegritten (rechtop zonder winddruk) en heb daarom in 2005 de motor omgebouwd naar "naked" en gekozen voor een laag RS-stuurtje. Voor mij persoonlijk veel comfortabeler. Verder heb ik nog wel wat andere dingen aan de motor gewijzigd.

Overigens rijd ik jaarlijks met deze motor naar Italiƫ en Denemarken. De motor heeft inmiddels 218.000km gelopen en ik heb ihem afgelopen winter gereviseerd.
Reply
#4
Dit rijdt perfect, groot koppel bij laag toerental, flitsende acceleratie, hoge top 190 kmu heb je zo te pakken.
De s-kuip die ik zelf heb gemonteerd om niet de volle laag wind te vangen is ideaal.
Reyer,
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Reply
#5
nog een paar foto's
Reply
#6
Persoonlijk zou ik voor dergelijk gebruik een kale motor met klein scherm prefereren, omdat ik het stuur van een S weer net wat te laag vindt.
Alternatief is voor mij de GS gezien de zithouding die mij erg goed bevalt, maar die is nieuwer. Ook de breedte van dat stuur bevalt goed.

Als ik bovenstaande reacties zo lees, zou je met een kale moeten beginnen, en dan proefondervindelijk gaan aanpassen richting S of ander klein scherm.

Een kleiner helder BMW stuurscherm was toen al als accessoire te krijgen. Je zet dat scherm vast op de stuurklemmen (speciaal model bij het scherm) zodat je het er makkelijk af haalt door 2 moeren te lossen.


P.s. mijn ombouw project (kleine foto) was ook een RT waarop ik met de zomerdag veel te heet vond achter de kuip.
Reply
#7
Overigens hier een foto van mijn R100RT.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)