Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zoekerige R100RS
#1
Hi Gents,
Onlangs heb ik een nog wat zoekerige R100RS het sporen bijgebracht; iets de weet:

1. Banden spanning van de BT45's rondom op 2,5 bar gezet.
2. Balhoofdlagers zo afgesteld dat ze net niet zwaar begonnen te lopen.
3. Achterswing lagerbussen (onder de kapjes) opnieuw gevet en niet te strak, maar wel licht dragend afgesteld.
4. Motorblok frame moeren nagetrokken.

Resultaat: als een trein zo strak, ik hoef niet te sturen. Met gewichtsverplaatsing stuurt de motor.
De behoorlijk stick-slip in de demping (invering) van de voorvork blijft, dat is een ingeconstrueerd ontwerp-item.

Groeten Louis.

Reply
#2
Mooi Louis,
Hoe zijn de bochten, ondertstuur, neutraal of overstuur?
Groeten,
Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Reply
#3
Jan,

Even goed lezen. Hij stuurt nu alsof hij op rails loopt. Met losse handen de bocht om door met het bovenlichaam te sturen.

Zelf heb ik de bandenspanning achter nog wat hoger, 2,8-2,9 Atm en voor op 2,5 Atm. bij BT45's
Reply
#4
Heren,
Ik rijd BT45 met voor 2,4 achter 2,7 à 2,8.
Ik merk zelf dat over- of onderstuur wisselt met de buiten temperatuur doordat dan de bandenspanning ook verandert.
Het verschijnsel onderstuur, neutraal of overstuur is ook afhankelijk van de snelheid en van verandering van snelheid (acceleratie of deceleratie).
Dus sturen als op spoorrails lijkt me wat kort door de bocht..............
Groeten,
Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Reply
#5
Reyer,

Dan moet je toch eens op die van mij gaan rijden. Ik merk niets van over- of onderstuur,
Reply
#6
Nog even ter verduidijking, Ik heb het niet over zoekerigheid maar over echte bochten.
Als je gas geeft in een bocht wil de BMW zich oprichten en vertoont hij onderstuur. Volgens mij is dat geheel normaal.
Als je daarbij grip op je achterband verliest krijg weer onderstuur.
Ik merk dat bandenspanning van invloed is op de mate van over- en onderstuur.
Dat zal iedereen moeten merken.
Groeten,
Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock

Reply
#7
Bandenspanning is een van de voornaamste dingen voor fijn te kunnen sturen.
Velen kijken slechts 1 of 2 maal in een seizoen hier naar.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)