Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valbeugels met koper gesoldeerd
Ik ben bezig om een paar oud model valbeugels aan te passen voor mijn R100S, de reden is dat de standaard valbeugels niet passen in combinatie met mijn zijspan ophanging, en ik vooralsnog gekozen heb voor de optie om ook zonder zijspan te kunnen rijden.
Omdat het er toch af moest heb ik de onderste bevestigingslip eens in de bankschroef gezet om te voelen hoe stevig zoiets nou is, en wat verbaasd mij: ik breek de lippen er zo af. Volgende verbazing was over het feit dat ze niet belast zijn maar met koper gesoldeerd. Is dit origineel? Of het gevolg van een latere reparatie? En zo ja, wat is daarvan de reden?
Ik ben van plan om na de aanpassing de lippen gewoon te lassen (heb wel een las apparaat maar niets om met koper te solderen) Hoe ik het afwerk (opnieuw verchromen, zilver spuiten, zwart spuiten) dat zie ik dan wel weer.
Maar nu zit ik eerst nog met de vraag: waarom met koper gesoldeerd?
Reply
Dit is de valbeugel waar het om gaat[Image: f17507fe1017c54731ddc4e0e53e84.jpg]
Reply
Hardsolderen, dus "lassen "met koper", wordt heel vaak gedaan omdat bij autogeen of elektrisch lassen de kans op scheuren vlak naast de lasnaad heel groot aanwezig is. Door de hoge temperatuur bij het lassen en het snelle afkoelen verandert de conditie van het staal op die plek.

Fietsframes en ook motorframes werden vroeger, vooral als er met lugs (moffen) gewerkt werd, veel hard gesoldeerd.
Reply
Dag Hugo.

Deze beugels zijn ergens uit Nederland (s-fabriekje) en niet van BMW , is het niet?
(Zoiets zat ook op m'n R60-5, maar ik heb ze verwijderd omdat het kleppen-stellen toch een crime werd.)
Solderen met koper gaat alleen goed als de belasting op afschuiving is. In zo'n fiets frame is er een sok (lug) waar de pijp inschuift, en de soldeernaad brengt alleen schuif-belasting over, geen trek spanning. Daar kan het zachte messing (dat de soldeer is) helemaal niet tegen.
Het beste is de zaak tot op het staal schoon te schuren en te lassen met TIG. Autogeen lassen kan ook, en een goede CO2 lasser kan het ook wel, maar TIG is het mooiste. Dat proces wordt ook gebruikt voor vliegtuig frames, motor- en raceauto frames, rollkooien van CR-Mo staal etc.
Dan zit je plaatje wel vast op de pijp.

Daarna glasparelen, primeren en spuiten, of poedercoaten. Veel succes.

Louis van Rijn, R100RS 1978.
Reply
Heren,
Dank voor de verduidelijking, het zal toch CO2 lassen worden, dat is in ieder geval veel beter als het plaatje 'koud' zonder lug op de beugel solderen
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)