Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
laadstroom lampje R27
Goedendag, twee jaar geleden heb ik na de restauratie van mijn R27 1100 Km met de motor gereden. Wanneer ik de motor startte dan brandde het laadstroom lampje. Bij verhogen van het toerental ging het lampje netjes uit. Een keer moest ik de dynamo ompolen daar bleef het bij.

Nu na twee jaar stilstand heb ik de vloeistoffen vervangen en de accu opgeladen. Ook nu ging het laadstroomlampje uit tijdens het rijden. Echter na ongeveer 40 Km moest ik steeds meer toeren maken om het lampje te laten doven.

Nu blijft het lampje continu branden. Hierop heb ik een andere spanningsregelaar gemonteerd, de accu weer opgeladen en de motor gestart. Stationair op de accu gemeten meet ik 6,2 volt bij meer toeren 7 a 7,4. Na een tijdje starten en meten is de accuspanning gedaald naar 4,5 volt en gestart 5 volt op hogere toeren 5,7 volt.

Is mijn dynamo nu aan zijn einde, of zou het de accu zijn?

Heeft er iemand goede tips, hoe ik het een en ander door kan meten?

Alvast bedankt!
Reply
Hoi Jelle,

Ik had precies hetzelfde met mijn R35. Heb je een elektronische of mechanische regelaar? In ieder geval is 7-7.4 Volt als begin laadspanning goed en ruim voldoende om de accu te laden. De regelaar lijkt het dus ook te doen! Omdat de laadspanning in elkaar zakt denk ik dat de accu de eerste verdachte is. Als deze niet bijlaadt trekt het veld van de dynamo en rest van de machine de accu leeg. Het voltage daalt en de dynamo kan geen stroom meer leveren omdat de magneetveld niet sterk genoeg kan worden. Je eindigt dus aan de kant met een lege accu. (de ANWB kan weinig doen omdat ze standaard geen 6V lader bij zich hebben!) Ik zou eerst de accu eens onder belasting bekijken. Als die heel snel leeg is dan weet je laat het is.

Bij mijn R35 bleken zowel de accu als de dynamo kapot te zijn. Een gereviseerde Lichtmaschine met elektronische regelaar en een nieuwe accu waren de (dure) oplossing. Nu 7.4 laadspanning en ook na kort rijden 6.5V op een volle accu!

Succes,

Paul
Reply
Volgens mij is de accu stuk.
Reply
Check even de koolborstels van de dynamo.
Reply
Ik heb de accu weer opgeladen met de acculader, hierop heb ik een voltmeter op de accu aangesloten. Hier meet ik 6.2 volt, toen de verlichting aangezet zonder de motor te starten.
Binnen 1 minuut nog 5.4 volt over. Dit lijkt mij wat snel.
Nieuwe accu is besteld bij de Hobbyist, hoop deze van de week binnen te krijgen.
De koolborstels zien er goed uit.

Wordt vervolgd.
Reply
Vandaag nieuwe accu gemonteerd, accu geeft netjes 6 volt na starten en wat verhoogt in toeren 7 a 7.2 volt.

Helaas blijft het lampje nog branden.

Reply
Zojuist het bedrading schema er bij gepakt. Klopt het wanneer ik zeg dat ik tussen de B+ (30/51) en de D+ van de regelaar bij draaiende motor weinig tot niets meet. En bij afstaande motor 6 volt?
Reply
Net opnieuw gemeten. Ik meet bij draaiende en afstaande motor 7 en 6 volt tussen B+ en D+
Reply
Accu laad naar mijn inzicht gewoon op maar lampje brand wel.
Reply
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)