05-18-2018, 08:32 PM
Goedendag, twee jaar geleden heb ik na de restauratie van mijn R27 1100 Km met de motor gereden. Wanneer ik de motor startte dan brandde het laadstroom lampje. Bij verhogen van het toerental ging het lampje netjes uit. Een keer moest ik de dynamo ompolen daar bleef het bij.
Nu na twee jaar stilstand heb ik de vloeistoffen vervangen en de accu opgeladen. Ook nu ging het laadstroomlampje uit tijdens het rijden. Echter na ongeveer 40 Km moest ik steeds meer toeren maken om het lampje te laten doven.
Nu blijft het lampje continu branden. Hierop heb ik een andere spanningsregelaar gemonteerd, de accu weer opgeladen en de motor gestart. Stationair op de accu gemeten meet ik 6,2 volt bij meer toeren 7 a 7,4. Na een tijdje starten en meten is de accuspanning gedaald naar 4,5 volt en gestart 5 volt op hogere toeren 5,7 volt.
Is mijn dynamo nu aan zijn einde, of zou het de accu zijn?
Heeft er iemand goede tips, hoe ik het een en ander door kan meten?
Alvast bedankt!
Nu na twee jaar stilstand heb ik de vloeistoffen vervangen en de accu opgeladen. Ook nu ging het laadstroomlampje uit tijdens het rijden. Echter na ongeveer 40 Km moest ik steeds meer toeren maken om het lampje te laten doven.
Nu blijft het lampje continu branden. Hierop heb ik een andere spanningsregelaar gemonteerd, de accu weer opgeladen en de motor gestart. Stationair op de accu gemeten meet ik 6,2 volt bij meer toeren 7 a 7,4. Na een tijdje starten en meten is de accuspanning gedaald naar 4,5 volt en gestart 5 volt op hogere toeren 5,7 volt.
Is mijn dynamo nu aan zijn einde, of zou het de accu zijn?
Heeft er iemand goede tips, hoe ik het een en ander door kan meten?
Alvast bedankt!