Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koppeling R80RT '93
Reactie van bezoeker 'Meus Johan', geïmporteerd van het oude forum:

hallo, de koppelling van mijn R80RT bj '93 blijft hangen. Dit heb ik echter alleen bij ritjes van meer dan ongeveer 70a80 km. Laat ik hem dan een uurtje staan lost het probleem vanzelf op. Het begint met een beetje kruipen maar als ik dan nog een verder wil (om thuis te geraken) gaat het van kwaad naar erger. De kabel en de koppelingsbediening lijken hun werk wel te doen. De koppelingshefboom komt toch helemaal terug naar achter. Het probleem zit volgens mij dus binnenin en alleen bij warm lopen. Weet iemand wat er loos is en, en beter nog, hoe ik dit kan oplossen?

groetjes en alvast bedankt
Johan
Reply
Reactie van bezoeker 'dirk kruis', geïmporteerd van het oude forum:

de koppeling vervangen is de enige optie de platen zijn waarschijndelijk versleten
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Ja, de hefboom komt wel terug, maar is er dan ook een stukje vrij slag. Je moet de hefboom bijna weerstandsloos (alleen het veertje) een aantal millimeters kunnen bewegen voordat je het aangrijppunt berijkt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Zitten het druklager en de bedieningspen die door de bak loopt wel los?
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik weet niet hoe die koppeling van een r80 eruit ziet maar ik heb hetzelfde probleem bij de koppeling van mijn k100, lijkt mij dat het niet zoveel verschillend is van elkaar.
Bij mij is het probleem dat de koppelingsplaat niet vrij kan schuiven over de ingaande as van de versnellingsbak.
Dit is een soort gekerfde as die bij mij dus helemaal droog loopt en roestig uitziet (smeren is de oplossing volgens mij en vele andere hier op het forum!). Ik heb de hele handel nu uit elkaar liggen dus ik weet nog niet hoe het weer werkt als alles in elkaar zit.
Mocht het probleem opgelost zijn laat ik het nog wel effe weten (zo niet ook).

Groetjes,
Marcel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo nogmaals,

Ik heb de koppeling weer in elkaar zitten, en na een flinke proefrit kan ik maar een ding concluderen......
Probleem opgelost!
Nu nog flink wat kilometers maken om het vertrouwen in de koppeling weer terug te krijgen (heb ik vaker last van als de handel uit elkaar is geweest)!

Succes met jou probleem, laat nog eens wat van je horen als het opgelost is.

Marcel.
Reply
Reactie van bezoeker 'johan meus', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo nogmaals,

Ik heb de koppeling weer in elkaar zitten, en na een flinke proefrit kan ik maar een ding concluderen......
Probleem opgelost!
Nu nog flink wat kilometers maken om het vertrouwen in de koppeling weer terug te krijgen (heb ik vaker last van als de handel uit elkaar is geweest)!

Marcel.

Dag allemaal,

mijn probleem is opgelost. Eigenlijk was er met de koppeling op zich niets verkeerd maar wel met de bediening. De zuiger/druklager op de bedieningspen kwam vast te zitten. De ene reactie zat er dus korter bij dan de andere.Bedankt jongens voor alle moeite en tips.Zo kan iemand met wat minder sleutelervaring als ik ook eens wat leren.
Reply
Reactie van bezoeker 'johan meus', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo nogmaals,

Probleem opgelost!

Marcel.

Dag allemaal,

mijn probleem is opgelost. Eigenlijk was er met de koppeling op zich niets verkeerd maar wel met de bediening. De zuiger/druklager op de bedieningspen kwam vast te zitten. De ene reactie zat er dus korter bij dan de andere.Bedankt jongens voor alle moeite en tips.Zo kan iemand met wat minder sleutelervaring als ik ook eens wat leren.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)