Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R100 /7 kleppen
#1
Goedemorgen,

Het is mij bekend dat de kleppen van een bmw altijd geluid maken. Toch heb ik het idee dat die van mij meer herrie maken dan het "ritselen".

De kopbouten zijn nagetrokken op moment;
De kleppen zijn gesteld, op de corecte speling, in OT compressie;
De axiale speling op de bokken is gecontroleerd en gesteld, minimale speling, klein beetje olie;

Twee jaar geleden heb ik het hele blok gereviseerd, de koppen zijn door de hobbyist gedaan.

De tuimelaars is niks mee gedaan, de teller van de motor staat op 80 000km. Ik verwacht dat de naaldlagers in de tuimelaars deze km's gemaakt hebben. Op internet ben ik stukken tegen gekomen over het upgraden van de "kleppen trein".

Heeft iemand ervaring met het verminderen van het geritsel, vervangen van de naaldlagers in de tuimelaars, het upgraden van de kleppen trein?

Hoor het graag!

Groet Gerwin

PS, helaas heb ik maar 1 BMW en geen referentie materiaal wat betreft ritselen van de kleppen. Ik kom dan ook graag mee rijden en luistern op 19 mei in Austerlitz. Ik hoop dat ook een tot Scrambler verbouwde BMW welkom is Smile.

Groet Gerwin
Reply
#2
Welke klepspeling houd je aan? Standaard is inlaat 0.10 en uitlaat 0.20.
Komt het geluid niet bij de distributie vandaan (opgerekte ketting of versleten spanner)?
Reply
#3
Waar geluid vandaan komt kan je goed controleren met een stethoscoop. Neem een niet te kleine schroevendraaier, houdt het eind van het handvat tegen je oor en het bled waar je wil luisteren, dus hier de kleppendeksel en eventueel de deksel over dynamo/ontsteking.
Reply
#4
Morgen,

Speling staat idd op 0.1 en 0.2. Het geluid vinden heb ik ouderwets met de schroevendraaier luistertruck gedaan. Ik verwacht dat het de axial speling op de tuimelaars is. Deze heb ik bijgesteld, het geluid wordt dan minder. Na goed doortrappen op de snelweg wordt het geluid erger. Elders heb ik gelezen over shims, ben dit aan het uitzoeken en van plan om shims onder de tuimelaars te plaatsen en de speling weg te nemen zonder met de stuts te hoeven schuiven. Mijn persoonlijke conclusie tot nu toe is dat het wegnemen van de axial speling op de tuimelaars middels klemmen, met behulp van de stuts niet lang werkt.

Mocht iemand hier feedback op hebben hoor ik het graag,

Groet Gerwin
Reply
#5
Beter opvullen met shims, de lagerblokken naar binnen trekken helpt inderdaad maar tijdelijk.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#6
Goede morgen,

Bedankt voor de bevestiging Peter. De shims heb ik inmiddels in huis, bij het nogmaals bekijken in de Real Oem valt mij op dat bij het modficatie set (daar waar de shims in staan) een axiaal lager is getekend.

Nu de vraag, kunnen de shims direct tussen de normale oude tuimlaar en het bovenste lagerblok, zonder dat daar een axiaal lager tussen zit?

Groet Gerwin
Reply
#7
Ja dat kan.
Reply
#8
info, http://largiader.com/tech/rockers/

Bep
Reply
#9
Bedankt Bep,

Duidelijk verhaal!

Vandaag ben ik weer aan het stellen geweest. End play is er uit, kleppen staan goed gesteld, na 2500 km gereden te hebben geen noemenswaardig verschil, alleen de rechter uitlaaat stond strakker.

Na het stellen geen verschil in geluid, nog steeds een duidelijk te horen geratel vanaf de koppen.

Ik twijfel inmiddels aan de nokkenas, morgen ga ik meer metingen nemen, naast het bdp.

Mocht iemand tips hebben, of ervaring in de regio Utrecht...

Groet Gerwin
Reply
#10
Beste Gerwin,

Een luchtgekoelde motor maakt altijd meer herrie dan een watergekoelde motor, want er ontbreekt een watermantel die het geluid dempt.
Over alle oudere boxers lees je verhalen over een hoorbare tot luide kleppentrein.
De koelribben versterken dit ook nog eens, en daar zijn (waren) rubberblokjes voor te koop die dit dempen.
Sommige rijders vinden het trouwens een geruststellend geluid omdat je dan zeker weet dat de klepspeling niet te klein is.
Als de BMW-boxer nog koud is is het klepgeluid wat minder, eenmaal warm is de olie dunner en worden de de spelingen wat groter door de verschillende uitzetting van de kop, cilinder, klep, en klepmechanisme, dat is typisch voor deze motor
Bedenk ook dat de onderdelen van van het klepmechanisme en de nokkenas niet gelijkmatig slijten, waardoor het afstellen van de klepspeling niet meer 100% nauwkeurig kan gebeuren.
Bijvoorbeeld, nokken slijten niet gelijkmatig aan hun oppervlak af het aflopende nokvlak daar waar het overgaat op het ronde deel waarop word afgesteld, heeft vaak extra slijtage.
Dat komt omdat de stoter bij hogere toerentallen de nok niet blijft volgen ,maar een stukje zweeft, en daarna op het ronde deel stuitert.
Op die plek is dan de klepspeling groter als de afgestelde speling.
Ook de tuimelaar slijt in daar waar hij op de klep drukt, er ontstaat daar dan een verdiept gedeelte waarop je precies met je voelermaatje op zou moeten afstellen.
Zijn alle spelingen slijtage's en slijtagebeelden binnen de toleranties en ook tuimelaar en nokkenas lagers in orde, dan zal je voor een groot deel moeten wennen aan het geluid.
Vergelijk ter geruststelling het geluid ook eens met andere bmw's en luister of het geluid van jouw motor echt excessief is.
Probeer eens een olie (als je het durft) die niet door bmw word voorgeschreven zoals bv "Harley 20w60 SG/CD" , deze olie is bij hogere temperaturen iets dikker (sae 60), en dat scheelt ietsje aan geluid bij warme motor.
( o ja een goede helm, helpt ook :-) )

Bep
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)