Threads: 1
Beste lezers,
Ik heb sinskort een xj600 heerlijke motoren naar mijn mening, nou heb ik het probleem dat de motor flink ratelt bij het rijden, als ik de koppeling in knijp dan is er geen enkel raar geluid te horen en klinkt die erg zuiver, zodra koppeling loslaat ratelt deze weer, bij stationair heeft die het niet, alleen als ik rij, wat zou dit kunnen zijn? Het lijkt me geen iets wat aan het frame ligt of loszit. Want. Stationair en rollend met koppeling in. Hoor ik het helemaal niet meer, zodra koppeling loslaat ratelt die weer. En het klinkt redelijk hard ook nog eens. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ermee.
Een ander iets, terug schakelen. Een klonk geluid. Heb ergens gelezen dat dit typisch yamaha is. Hoef ik me daar geen zorgen over te maken?
Klinkt als een koppelingsprobleem (misschien de drukplaten?).
Maar dit is een forum voor BMW-motoren dus je kunt je vraag beter op een (technisch) Yamaha forum of bijvoorbeeld Motorforum.nl stellen.
Oeii zit ik op verkeerde forum. Niet opgelet. Drukplaten geen verstand van. Maar koppeling probleem. Klinkt niet ernstig of duur.
Hoi,
Een Yamaha met een geluid, dat BMW's ook kunnen maken.
Een hete R100RS snort ook in z'n vrij met de koppeling los, en een ingeknepen koppeling doet het geluid verdwijnen.
Als je de koppeling in knijpt wordt ergens in de motor de krukas van de versnellingsbak losgemaakt en dus wordt de z.g. oneenparigheid van de krukas (dat is rukkerig, schokkerig voortbewegen TERWIJL de krukas toch draait ) wordt losgemaakt van de V bak.
Die oneenparigheid hoor je omdat de hele tandwielen-trein wel in elkaar grijpt en draait (altijd) maar alleen de nokken op de tandwielen staan los in de ' vrij '.
Omdat er tandflankspeling is kunnen de tanden een fractie klapperen t.o.v elkaar.
Onder belasting staat (en blijft) alles wel stevig op elkaar en is het geluid weg.
Je hoort dus geklapper van de tanden op elkaar, alleen in de vrij veroorzaakt door de oneenparigheid en het geluid is minder als de olie dikker is.
75 W 140 olie is dikker als die heet is en dat is dus een oplossing om e.a. heet stiller te krijgen.
Geen probleem dus voor BMW en Yamaha....
Louis van Rijn R100RS 1978.
Denkfoutje Louis: de Yamaha heeft een natte meervoudige platenkoppeling die in de carterolie draait en ik vrees dat 75 W 140 niet door de oliekanalen zal gaan (waar 10 W 40 is voor geschreven).
Het voorstel voor de 75 W140 is alleen voor de BMW's bedoeld.
Ik testte het en het werkt wel degelijk: een stillere, beter schakelende bak. Het is een vol-synthetische olie, bijv van SUNOCO.
Ik vraag me trouwens of het forum begrijp als ik oneenparighied noem...Bij een 4 cilinder motor zijn de gemeten PIEK-momenten op het krukas-eind al 2 maal het gemiddelde koppel, en bij een 2 cilinder is dat nog meer. Een zwaar vliegwiel dempt dat effectief. ( Zo had een Eicher twee cilinder diesel tractor een vliegwiel van 79 kg(!) Ja, zoveel, om die oneenparigheid, de verbrandingsklappen, 'op te eten' en gelijkmatig af te geven aan de V bak, die dan gelijkmatiger belast werd. ) Einde tread.
Groeten, Louis.