Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R12 cilinder revisie
Omdat de R12 overdruk in het carter had maar eens beide cilinders uitgebouwd. Gaat heel gemakkelijk bij zo'n oudje. Een ring en steeksleutel 13 en 14 is alles wat je nodig hebt. De rechter cilinderwand (waarschijnlijk uit 1942, mogelijk russisch)) bleek zwaar versleten. De linker (BMW 1938 al gereviseerd met een bus) een beetje. Uiteindelijke oplossing: links honen en nieuwe zuigerveren, rechts een bus plaatsen en op maat van de linker maken en ook nieuwe zuigerveren.

Zou zo maar kunnen dat de R12 klaar is voor Austerlitz!

Groet,

Paul
BMW R12 1940
Reply
Dat zou mooi zijn Paul. Ik ben benieuwd!
Reply
Hallo Paul
Als je echt geen overmaatzuigers meer kan vinden, maar wel zuigerveren, dan zou je de cilinder bij een bedrijf in Nuenen van een "Nikasil" laag kunnen laten voorzien. Ik heb ze e.a. gevraagd; ze kunnen maximaal 1,5 mm in diameter erop (op gietijzer) zetten, en dat op elke maat honen die je wilt. Vervolgens heb je dus de oudste Nikasil motor ter wereld, en die laag slijt nooit meer.
Nikasil is echt hard, geen vergelijk met gietijzer.

groeten Louis.
Reply
Hoi Louis,

Dat zou een goed alternatief kunnen zijn maar de rechtercilinder kan ook zonder probleem een stalen bus krijgen net zoals de linkercilinder. Deze klus wordt in de komende week uitgevoerd en is ook veel beter dan het oude gietijzer. Ik kan zelfs de zuigers gewoon behouden!

groet,

Paul

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)