Posts: 19
Threads: 19
Joined: May 2014
Reputation:
0
Graag wat tips. Hoe komen die krassen tot stand? Rechterglijpijp heeft "schuur" krassen op onderste gedeelte. Linkerpijp heeft nu schuurkrassen op middengedeelte ter hoogte van oliekeerring.
Er is altijd voldoende olie geweest.
Moeten de volledige voorvork vernieuwd worden of glijden de pijpen in bronzen of koperen bussen die men dan kan vervangen in de "poten" en volstaat het dan deze "bussen" en glijpijpen te vervangen?
Dus vooral....wat is de oorzaak? Zodat ik na vernieuwing, een jaar later weer niet hetzelfde voorheb. Set nieuwe glijpijpen is al snel €150/set.
Of iemand een volledige intacte voorvork te koop voor een prijsje?
Thanks
Weet iemand Welke complete voorvorken van andere boxers 100% gelijk zijn aan deze van een r100rs 1980? ( voorvork r80, r90, r80rt, r100rt 1984 etc....
Krassen zouden kunnen ontstaan door straat vuil, zand....
Of wellicht de glij bussen die het ver gehad hebben.
Om te vergelijken welke complete voorvorken gelijk zijn, zou je via de ETK online kunnen opzoeken via je VIN nummer van je motor.
Zelf zou ik dat niet zo 1,2,3 weten. Succes.
Naast straatvuil kunnen de krassen ook komen door abrasieve corrosie. Daarbij komen deeltjes van het chroom van de binnenpoten los en die nestelen zich in het zachter materiaal (aluminium) van de onderpoten. Vervolgens veroorzaken ze krassen op de binnenpoten. Ik zou zeggen: Onderpoten heel goed spoelen en eventueel met een hoon erdoor. (De hoon er door halen heb ik zelf nog nooit gedaan) Ik zou zeker rubber manchetten om de voorpoten overwegen.
Beste Jo
Jaren geleden (1977?) besloot BMW dat ' vrije ' chroompijpen ZOOOO sexy was voor de verkoop van de R100RS...daarvoor hadden de BMW's altijd die rubber balgen om die voorpoten, zoals bij mijn oude R60/5 (tot R90/6?)
Dus gingen de seals (de olie keeringen in de vorkpoten) nog maar 4000 km mee. Straatvuil bleef op de chroompoot zitten en wreef bij het veren tussen de seal en de poot, de seal ruineerde.
Toen ik het zat was zette ik de oude, voor R100RS niet standaard balgen er weer op: daarna heb ik de seals nooit meer hoeven vervangen....
Gekraste vorkpoten kan je -of nieuw kopen -of laten opchromen. Een opchromer (Monnee, Wormerveer) (die ook scheepsmotor-klepstelen deed, ahum..) merkte fijntjes op dat ze er 0.15 mm hardchroom opzetten terwijl BMW zelf maar een akelige dun laagje van 0.015 mm op zette. Mar een scheepsmotor gaat ook iets langer mee.
BMW's werden vanaf 1977 gebouwd voor ego van de bezitter, lees verkoop, en niet meer voor duurzaamheid.
Groeten,
Louis R100RS, 266.000 km
Ik heb in de 37 jaar dat ik (zonder voorvorkbalgen) rijd pas 1 keer een lekke voorvorkkeering gehad en dat was mijn eigen schuld. Bij het verwisselen van de oude voorvork voor een model van 1982 zag ik dat een keerring van de "nieuwe" vork iets vochtig was en die ging na een paar duizend kilometer inderdaad lek. Sindsdien al weer ruim 35.000 km gereden met 2 nieuwe keerringen. Wel vervang ik elk jaar de voorvorkolie.
Slechts 4000 km met seals doen is dus uitzonderlijk kort!
Nieuwe chroompijpen plaatsen en nieuwe keerringen is geen probleem. Ik wil de reden kennen om te vermijden dat de nieuwe glijpijpen in een defecte onderpoot komen. De enkele krassen in de ene glijpoot ter hoogte van de keerring en de 100 tal kleine krasjes (een gebied van ongeveer 2 cm op 4cm) helemaal onderaan de andere glijpoot. Duidelijk 2 verschillende oorzaken. We weten nooit het "echte" verleden. Mij leek het logisch dat de glijpijpen in een te "vervangen" glijbuis gleden. Als ik het zo hoor dient de hele vorklengte als glijbuis voor de glijpoten en is de kans redelijk dat ik de ganse vork moet "vernieuwen".
Heb zo een vork nog niet vanbinnen bekeken. Heb geen auto. Dus motor kan niet ff een paar dagen aan de kant.
Waarom heb jij de oude voorvork vervangen voor een model 1982?
Mijn is een model eind 1979
Wat Jacques (BMWconversion) als zei: chroom deeltjes kunnen zich nestelen in het zachte aluminium. Dit geld ook voor straatvuil (zand), dat 'haakt' zich in het aluminium en gaat vervolgens als schuurpapier werken op de chromen binnenpoot. Voor zover ik weet zitten er geen losse glijbussen in de onderpoot (besparing op de productie kosten), in de meeste gevallen ook niet zo'n probleem, maar jij hebt blijkbaar pech. Ik ben bang dat er niets anders op zit dan ook de onderpoten te vervangen, ik kan betrouwbare manier bedenken om alle gruis en zand uit het zachte aluminium te verwijderen zonder de passing te vernaggelen. Helaas.
En als je inderdaad een nieuwere vork met brembo's hebt, dan zou ik dat zo houden, remt beter en veel gemakkelijker monteren (niet dat lastige afstellen). Mocht je brembo's hebben en toch terug naar ate's willen, misschien kunnen we wel ruilen ;-)