Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstellen Hall sensor R1100RT
Ik heb een nieuwe Hall sensor besteld bij de Hobbyist. In de bestellijst staat er als opmerking bij dat deze alleen mag worden afgesteld met een stroboscoop. Op dit forum echter heeft Paul eens geschreven dat dit ook met een voltmeter kan ( statisch afstellen ). Lijkt mij het makkelijkst met een voltmeter. Vraag is nu kan het kwaad voor de sensor als ik het met een voltmeter doe? Gebeld met de Hobbyist maar deze wisten deze vraag niet te beantwoorden.
Reply
"--Bericht ingetrokken--"
Sorry Ludi, ik had niet goed je type motor gelezen.
Reply
Het gaat toch om een R1100RT Ludi ? Of heb je je vertypt ?
Van een R1100RT zit ie toch op een vaste plaats....dacht ik zo.

http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts?...Id=12_1013
Reply
Kijk eens hoe de oude gezeten heeft, zal vast wel een afdruk van staan.
Succes.
Reply
Hoi.

Afstellen met een stroboscoop heeft niet zoveel omdat de Hallgever alleen maar het bdp van de krukas doorgeeft naar de Moronic.
Die Moronic berekend dan, samen met wat andere gegevens zoals toerental en gasklepstand het juiste ontstekingstijdstip.

Dit varieert al naar belasting van 0-40 graden voorontsteking.
Als je afsteld met een stroboscoop zal je richting die 0 graden moeten, en niet op de 'S' zoals bij de 2-kleppers.

Herr BMW doet dit met de diagnose computer, of in den beginne, met een testkastje voorzien van een lampje.

Hoe?
Zet de motor vast in bdp met een 8mm stift door het vliegwiel, er zit een gat daarvoor net boven de startmotor.
Zet motor op contact en meet met een voltmeter de oranje draad naar massa en verdraai de sensor, op het moment van schakelen zie je de voltmeter verspringen.

Groeten, Paul.
Reply
En zo leren we steeds meer, bedankt allen voor uw antwoord.
Maar nu mag Ludi aan de slag.
Succes.
Reply
Bedankt voor de reacties echter mijn vraag blijft open staan. Kan het kwaad voo de hall sensor om met een voltmeter te testen terwijl er op de site van de hobbyist specifiek staat dat dit met een stroboscoop moet gebeuren.
Reply
Hoi.

Met een voltmeter kan geen kwaad.
Ik heb er al een paar vervangen in de loop van de jaren.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)