Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Half automatische ontsteking werkt perfect
Na heel wat zoekwerk ivm ontstekingen bij oldtimers ben ik erachter gekomen dat een Half automatische ontsteking het beste werkt.
Tijdens mijn studies ( jaren 80) hebben wij dit wat nader bekeken en kwamen tot een geweldig resultaat.
Deze heb ik al een 30tal jaren op mijne oude vespa uit 1963 staan alsook op meerdere oldtimers zoals FN, Sarolea, Gillet.

Bij deze half automatische blijven de contactpunten zitten maar dienen ze enkel nog om contact te maken maar zal de hoge stroom die er normaal doorheen vloeit via een transistorsturing gaan.

Werkt voor zowel 6 als12 volt.

Ga nu in de loop van de volgende week eentje maken voor mijne R90/6 uit1976.

Zal zeker iets posten ivm het resultaat !!

Reply
De condensator komt hierbij te vervallen.
Een z.g. "Vellemanset" is ook gewoon te koop voor ongeveer €25,00. Ik heb een korte tijd met een Vellemanset gereden en de motor liep er mooi op, maar na twee keer storing in de transistor te hebben gehad ben ik ermee gestopt.
Reply
Hallo Marco,
In lang-geleden-jaren heb ik ook geexperimenteerd met contactpunten die niet de volle stroom stuurden, maar via een print met thyrisor de bobine aanstuurden.
In mijn geval bleek de gekregen-set (ik meen zelfbouw uit het blad Electuur) te weinig stroom via de punten stuurde, die dan na ca 1250 km (ja-ja twee keer hetzelfde aantal km's) te veel weerstand krijgen en dan steeds vaker gaan overslaan.
Die contactpunten hebben dus een zeker Amperage nodig om te blijven werken. Ik was niet voor een boobytrap te vangen, dus had ik een overzetschakelaar onder de tank die alles weer op "gewoon" schakelde; tijdens het rijden kon dat gebeuren, en het werkte.
Gewone punten hielden 6000 tot 7500 km dus.. dat was geen verbetering.
De Silent-Hektik ontsteking was wel een grote verbetering. Idem de Valeo startmotor v.s. de oude Bosch. De Keihan rvs-uitlaten waren een zeer goede investering, die koop je maar 1 keer.

groeten Louis.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)