Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
'79 R100S Achterrem op slot, motor niet te verplaatsen.
#1
Ik heb een paar dagen geleden een R100S aangekocht uit '79. De motor is nog helemaal in originele staat. Ik heb de motor rijdend naar huis gekregen, heerlijke rit gehad. Nu echter, na twee dagen stilstand staat de motor vast, de achterrem zit geblokkerd op de achterremschijf, rempedaal is slechts beperkt beweegbaar.
Lijkt dus op dat de zuigers in de klauw vastzitten. Nu zou ik deze fiets toch al helemaal technisch nalopen dus is dit niet het probleem; probleem zit er in dat ik de klauw met geen mogelijkheid van de schijf krijg. Ontluchtingsnippel los (druk eraf) brengt voor alsnog geen oplossing.
Inmiddels een Clymer WPH in bezit maar die geven geen voorzet over hoe een vaste klauw van een schijf te krijgen. Omdat ik niet gelijk een de schijf wil beschadigen, mijn vraag aan jullie; heeft iemand een tip? Eenmaal de klauw van de schijf zal deze gereviseerd worden, als ook de remleidingen vervangen en de rempomp revisie maar voor het zover is moet ik wel de klauw los van de motor hebben.
Alvast bedankt.
Reply
#2
Ik denk dat je de bevestigingsbouten moet losdraaien, alsmede de ontluchting en dan rustig met een kunststof hamer aan beide kanten op de klauw tikken en met de hand loswrikken. Pas wel op voor de morsende remolie uit de ontluchting.
Reply
#3
Als ik mij niet vergis zit er een brembo klauw op. Je zou ook kunnen proberen om het kunstof afdekkapje te verwijderen, en dan met bv een bandenlichter (van de motor, niet van een fiets) tussen de klauw en een remblok (niet tussen remblok en schijf) voorzichtig de cilinder aan de tegenoverliggende kant indrukken. Werkt bij mij altijd bij diverse soorten schijfremmen.
Reply
#4
En als je de ontluchtingsnippel en remleidingen gewoon (dicht) laat zitten stroom de remvloeistof via de terugstroom boring in de hoofdremcilinder terug naar het reservoir
Reply
#5
Dank voor de input mannen! We gaan ermee aan de slag, ik houd jullie op de hoogte.
Reply
#6
Mocht je rem slang / leiding verstopt (dicht) zitten loopt je remvloeistof uiteraard niet terug in het reservoir. Je zou dan de rem slang ook kunnen losdraaien.
Succes met al deze tips van iedereen, gaat goed komen. :-)
Reply
#7
Hallo, even een update en een vraag; de motor is inmiddels weer verplaatsbaar, achter-remblokjes zijn los van de schijf. Ik denk puur vuil, de remolie had een grijze kleur (lang niet ververst :-( ) stond onder minimum niveau en daarmee zal ook wel vocht en lucht een boosdoener zijn.
Nu de vraag; in het reservoir van de achterrem zit een soort vlotter met daarop een koperen naaldje. Ik kan dat onderdeel in mijn Clymer handboek, in Haynes en op de OEM pagina van de hobbyist nergens terug vinden. Ik ga er vanuit dat dat koperen naaldje boven in het gaatje van de reservoirdeksel moet en dat de twee electrische contacten op de deksel dan aangeven wanneer het oliepeil te laag is in het reservoir??? Het vreemde echter is dat ik de vlotter in geen één diagram terug vind. Laat ik de vlotter eruit of haal ik een van de electrische draden los dan komt er op mijn dashbord toch ook geen melding of waarschuwingslampje. Wat doet deze vlotter dan precies (of hoort deze er niet in thuis) of heb ik ergens een slecht contact of kabelbreuk?
Reply
#8
Op OEM staat wel degelijk aangegeven dat er een niveua controle is .
Zelfs de kabelset wordt apart genoemd

http://www.realoem.com/bmw/nl/part?id=03...1121243616

Schakelaar in het deksel idd niet apart genoemd .

Reply
#9
Ik zou voor je verder gaat de zuigers uit de hoofdremcilinder en de wielremcilinder halen. De cilinders goed spoelen met spiritus. Zuigers schoonmaken. De boel met bijvoorbeeld ATE remcilinderpasta weer monteren. Dan gaat het weer op en neer en weet je ook waar je aan toe bent. Ik denk dat de keeringen van de HRC ook aandacht nodig hebben. Voorbeel bedoelde pasta https://www.google.nl/search?q=ATE+remve...5063144702
Reply
#10
Marc

Als je een draad los haalt gebeurt er inderdaad niets omdat het (waarschijnlijk) een zogeheten "maak" contact is.
Als je de deksel eraf hebt en de vlotter hangt vrij naar beneden zou het lampje (BREMSE) in de cockpit moeten gaan branden (contact aan). Een waarschuwing dus voor een laag niveau van de remvloeistof.
En inderdaad de remzuigers goed schoonmaken en controleren op corrosie.
Beste is natuurlijk qua veiligheid gewoon een revisieset aanschaffen.

Succes René
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)