Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
afstelling BMW R 51/3 – 1/22/61 Carburateur
Hallo,
Ik heb mijn carburateurs laten reviseren maar mijn bougies blijven maar zwart en vettig.
De motor start goed en loopt mooi rond maar soms zijn de bougies zo vet dat er geen vonk meer komt.
Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
Reply
Toestand koppen/afdichting zuigerveren?
Reply
Carburateurs te rijk afgesteld?
Reply
Bij de R51 en R50 gaat het om carburateurs met spoeiernaalden in een zitting. Het stationair lopen moet je afstellen met de luchtschroeven. Bij meer gas kunnen de sproeiernaalden te hoog staan en wordt er dus teveel benzine aangezogen en/of de vlotternaalden staat verkeerd waardoor het benzine niveau in het vlotterhuis te hoog is. Ik zou eerst naar de sproeiernaalden kijken. Deze hebben verschillende gaatjes met een veertje waarmee de hoogte vastgezet en geborgd wordt. Om het mengel armer te krijgen moet je de naalden 1 gaatje laten zakken en testrijden. Niet teveel want dan krijg je een te arm mengsel (geen koffiebruine maar witte bougie isolator) en teveel hitte.

Als het niet aan de carburateurs ligt dan zal je de cilinders/zuigers/zuigerveren moeten nakijken op olielekkage naar de cilinderkop. Kijk eens met een lamp naar de zuiger. Zie je olie staan dan weet je hoe laat het is. Ik heb net bij mijn R35 een volledige cilinder revisie achter de rug. Overigens heel goed zelf te doen!

Als je in de buurt van Amersfoort woont dan kan ik je wel helpen.

Groet,

Paul
BMW R12 en R35
Reply
Bedankt voor jullie reactie.
De cilinders zijn gehoned, de laatste overmaat zuigers en nieuwe zuigerveren er in. Er is geen verbrande olie aan de zuigerwand te zien. Cilinderkoppen zijn net gereviseerd.
De naalden zijn in onderste stand.
Er zitten standaard sproeiers in, 40 voor de stationair en 105 voor de hoofdsproeier.
Ik weet het dus niet meer.
Reply
Naalden in de onderste stand is erg laag. Ze moeten zeker hoger zitten, waarschijnlijk moet je de vlotternaalden eens anders afstellen. Controleer of de vlotters niet lek zijn en verschuif dan de vlotters een inkeping LAGER op de naalden. Zo sluiten de naalden de vlooterkamer eerder af en daalt het benzine niveau in de carburatuers.
Bij mijn R35 met wel een ander systeem ging met 1 positie verandering van de vlotternaald de kleur van de bougie van zwaar geroet naar schoon en koffiebruin!
Reply
Zoals ik al schreef: te rijk mengsel dus ik zou de luchtschroeven controleren.
Reply
Omar, de oude Bing naald carburateurs hebben geen luchtschroeven voor alles meer dan stationair, het zijn geen vacuum carbs. Dat gaat dus niet..... De hoeveelheid lucht wordt geregeld door het mechanisch optillen van de gasschuiven. De conische naalden bewegen mee en geven bij meer lucht meer ruimte voor benzine.
Reply
Hoi Paul, dat ga ik zeker proberen. Bedankt.
Reply
Paul, daar klopt geen fluit van ben ik bang. Er zitten wel degelijk mengselschroeven op een Bing. Anderhalve slag uit is de standaardinstelling. Deze schroef regelt, samen met de hoogte van de gasschuif van stationair tot ongeveer halverwege het toerental de hoeveelheid lucht.
De naald regelt het mengsel van de hoofdsproeier pas hoger in het toerental.
Welke stationair sproeiers zijn er gemonteerd?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)