Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dwarrelend zijspan
Hoi.
Ik heb al een tijdje een bmw R 100 met een mototourist zijspan er aan.
Nu heb ik (denk ik) een klein probleem.
In het begin toen ik dit span kocht....waren er al problemen, schokdempers verrot, een ondeugdelijke bevestiging van het span aan de motor en nog wat kleine dingetjes.
Alles verholpen maar het span blijft dwarrelen over de weg, zeker als er lengte richels zijn.
Zo voelt het ook, alsof je met een solo motor over lengte richels rijd.
Er zit wel wat speling op het achterwiel lager maar dat is echt minimaal, achterbrug is niet voelbaar.
Nu lijkt het ook op dat de banden het niet aan kunnen, het zijn 2cv banden van het radiaal type.
Het voelt ook alsof de wangen te slap zijn.
Voor zit een schommel voorvork, de toospeed is wat groot, lat langs de wielen en voor en achter meten...
Wat zou dit kunnen zijn?
Reply
Ik ben bang dat dit een beetje de eigenschap van dit zijspan is.
Het zou gewoon het normale karakter kunnen zijn. Zeker omdat je eigenlijk in het begin al problemen had.
Ieder zijspan combinatie heeft er wel last van , de een minder dan de ander.
Loopt het voorwiel en zijspanwiel, achterwiel vrij als je hem eventjes opkrikt,
wiellagers goed ?
Laat de rem ook weer ''los'' en blijft ie niet hangen ?
De banden dragen absoluut aan , aan een betere wegligging evenals goede schok dempers.
Ook een slecht balhoofdlager kan dit probleem veroorzaken.
Hoe oud zijn de banden, wat gebruik je als bandenspanning ?
Nu heb ik normale autobanden op mijn (Honda) combinatie en heb voorwiel en zijspan op 2.2 en achterwiel op 2,9.
Daar kun je ook mee experimenteren.
Succes.
Reply
Banden zijn vrij nieuw.......ga wat experimeteren met de spanning.
Thanx
Reply
Ik rijdt met mijn R100 met ural bak met een fors hogere bandenspanning: voor en zij 3,0 ; achter 3,5
Reply
Pff, dat is vrij veel Hugo. Maar goed, niet ieder span is hetzelfde.
@Charly, indien de vering is in te stellen kan je daar ook mee experimenteren.
Reply
Mischien heb je hier iets aan .
http://alemite-motoren.nl/techniek_zijspan.html
Goede vering doet ook veel.

Hippie
Reply
3 bar is voor n span vrij normaal. Heb ook n r100 met ural bak. Ook minimaal 3 bar op t rubber....goede afstelling van de hele zaak is verder natuurlijk essentieel
Reply
Denk dat de afstelling wel ok is.....stuurt makkelijk, rijdt goed recgtuit en kan mer handen lis van het stuur rijden.
Alleen dat bewegen over oneffenheden....
Reply
Misschien toch maar eens kijken naar die (kleine) speling op het achterwiellager en wellicht eens experimenteren met de afstelling van de vering en demping.
Reply
Harder kunnen ze niet acgter
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)