Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontsteking r100/7
#1
Goedemorgen,

Graag krijg ik wat hulp bij het afstellen van mijn motor. Ik moet het toch een keer zelf gaan leren! Het gaat om het type zonder ontstekingshuis.

Tijdens het rijden houd de motor steeds schokkerig in alsof ik een fractie de voorrem inknijp. En dat echt om de paar seconden. Ik heb het gevoel mij dat de ontsteking dus niet goed staat. Dit is al een tijdje zo nadat ik hem zelf had afgesteld.

Het volgende heb ik gedaan:
1) De vervroeger kan maar op 1 manier op de nok geplaatst worden door het platte kantje en die heb ik vastgezet met de moer.
2) de rotor gedraaid tot het punt waar de contactpuntjes helemaal op staan.
3) afstelling van de contactpuntjes 0,45 mm
4) de rotor gedraaid zodat de S in het kijkgat komt
5) testlampje aangesloten op de condensator, aarde op cilinder en natuurlijk contact aan. Lampje brand.
6) draai ik de rotor maar iets terug (de niet-draairichting) dan gaat het lampje uit

De kleppen zijn overigens gecheckt en de inlaat en uitlaat staan goed.

Als ik dit zo heb gedaan rijdt het dus nog niet prettig.

Wanneer ik de stroboscoop aansluit geeft hij nauwelijks een flits. Eerder heb ik gehad dat het testlampje niet aanging omdat de grondplaat niet goed stond. Zou dit ook kunnen zijn met de stroboscoop?

Na de bovenstaande afstellingen ben ik de grondplaat maar gaan draaien om te zien om er daar iets te halen valt. Maar nog geen succes.

Aangezien het afstellen niet op toeval moet berusten :-) vraag ik jullie hulp hierbij. Het gaat om het type zonder ontstekingshuis.

Alvast bedankt!
Reply
#2
Bijna goed gedaan, 3 dingen zijn belangrijk:
1) draai de bougies eruit, steek ze weer in de doppen en leg ze op de cylinder, dit om te voorkomen dat je de bobines beschadigd door inwendige doorslag van de vonk. Door de bougies eruit te halen hoef je niet door de compressie heen te draaien, alleen door de klepveren en maak je het jezelf een stuk gemakkelijker.
2) misschien heb je dit al wel gedaan, maar niet de motor draaien aan de rotor, maar aan de krukas (met een inbussleutel in de dynamo) of in een hoge versnelling aan het achterwiel.
3) altijd in de draairichting draaien, dwz als je voorbij het 's' punt bent, flink stuk terug draaien (kwart slag ofzo) en dan weer langzaam naar het ontstekings punt toe (dit om alle speling in de overbrenging en de vervroeger op te vangen).
Lampje moet aangaan op het moment dat het streepje boven de 's' voorbij komt.
Succes
Reply
#3
Hoi Hugo,

Ik haal inderdaad de bougies eruit zodat het makkelijker gaat. Ook draai ikde rotor met een inbussleutel in de dynamo.

over punt 3 heb ik nog een extra vraag: je zegt "altijd in de draairichting draaien". Maar je zegt ook "een flink stuk terugdraaien" betekent dat ik dan wel de rotor mag terugdraaien? Of draai je met de klok mee totdat je weer bij de S bent.
Reply
#4
Je mag wel terugdraaien, maar dan moet er altijd voor zorgen dat je te ver terugdraait en dan in de goede draairichting naar het ontstekingpunt toe draaien
Reply
#5
En omdat de puntjes op de nokkenas zitten, en iedere omwenteling van de krukas 1 keer moeten openen, is dat dus 2 maal per omwenteling van de nokkenas (want die draait op halve snelheid van de krukas) die 2 keer kunnen verschillen, maar dat mag niet teveel zijn. Dat controleer je door de ontsteking op 1 cilinder precies af te stellen, dan de krukas een hele slag te draaien en vervolgens controleren of het tijdstip nog klopt.
Reply
#6
Nu schieten er nog wat gedachten door mijn hoofd. Ik heb de bougies eruit gehad omdat het makkelijker was te draaien. Maar met de testlamp had ik de bougies er weer gewoon inzitten.

Op dit moment bekijk ik de ontsteking weer en nu heb ik de bougies eruit en probeer uberhaupt de testlamp te laten branden. Maar helemaal niks.

Nu is de vraag: met of zonder bougies?
Reply
#7
Excuses, ik had de rode knop op het handvat "run" niet omgezet. Dus wel licht zonder bougies. Ik ga verder met afstellen.
Reply
#8
Met de bougies eruit. Dan is het gemakkelijker om de motor te draaien.
Vergeet niet contact op te zetten! (niet per ongeluk aan de kill-switch gekomen?)
Als je een bougie ernaast op massa makend op de cilinder hebt liggen, kan je ook het overspringen van de vonk gebruiken om mee af te stellen.
Als je alles goed hebt gedaan heb je ontsteking "statisch" afgesteld.
Als bij dynamische controle met de stroboscope blijkt dat er een groot verschil tussen statisch en dynamisch ontstekingstijdstip , dan zijn je veertjes van de centrifugaal vervroeging waarschijnlijk te slap of uitgerekt.
Reply
#9
Hoi Bep, dank voor je toevoegingen! Mooie uitleg op je site ook. De veertjes van de centrifugaal vervroeger zien er nog erg goed uit. Of is dat visueel niet in te schatten?

Momenteel zit er helemaal geen power in de motor en in heb een nieuwe condensator besteld. Misschien dat daar ook dat rijgedrag vandaan kwam, dat de condensator langzaam aan het kapot gaan was.

Verder de vonk nog gecheckt door de bougie op massa makende cilinder te leggen zoals je zei. Er is wel een vonk maar een vriend van mij die hier meer ervaring mee heeft vond de vonk wat klein.

Die stroboscoop werkt uberhaupt niet. Ik heb er een geleend die normaal werkt maar ook die doet op mijn motor helemaal niets ...

Maandag krijg ik de condensator en dan post ik meer.

Goed weekend en geniet van het rijden met dit perfecte weer!
Reply
#10
Mischien een domme opmerking van mij maar heb je de stoboscoop goed aangesloten .
Vind het vreemd dat die het niet doet terwijl er wel een "kleine" vonk is .
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)