Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:
Het een en ander begrijp ik niet.
Als je een accu bij wil laden moet je geen druppellader
gebruiken want die laad minimaal toch?
Want die laad bij dan ontlaad hij weer.
Dus dat schiet niet op om een volle accu te krijgen
Maar de gewone lader geeft weer te veel met het risico
van overladen {koken}
Dus dan maar gewoon wat meer rijden zonder verlichting
Doeg
Reactie van bezoeker 'marco', geïmporteerd van het oude forum:
Volgens mij zijn er een hoop indianenverhalen en veel bangmakerij. Een accu gaat stuk van te ver ontladen, droogstaan of te hoge laadstroom. Zo vraag ik me af op druppelladers de accu laden en ontladen. Als dat zo is heb je mooi pech als je de motor pakt wanneer de accu net ontladen is. Het doel van de druppellader is de accu op spanning houden op ruim 13 Volt. Bij een te hoog voltage krijg je dampvorming en komt de accu droog te staan. Dampvorming treedt ook op bij een te hoge laadstroom. Juist daar zit het probleem van de gewone acculaders. Deze zijn meer geschikt voor autoaccu's omdat ze een te hoge laadstroom geven. De laadstroom van een loodaccu mag maximaal 15 a 20% van de stroom zijn die op de accu vermeld staat. En die is bij een kleine motoraccu niet zo groot als bij een auto. Als je niet anders hebt dan een autolader dan dien je de laadtijd te bekorten tot enkele uren. De damp die ontstaat bij het borrelen door te hoge laadstroom al of niet i.c.m. te hoge spanning wordt knalgas genoemd maar is waterstof. Dat is zeer explosief en daarom is goede ventilatie noodzakelijk en doe je er verstandig aan om geen vonken te trekken. De stekker na het aansluiten in het stopcontact en er uit voordat de lader wordt afgekoppeld. Het losnemen van de kabels begint ook bij de massakabel. Waarom? Als je bij de demontage van de massakabel tegen het frame aanstoot ontstaat er geen sluiting. Dan nog de opmerking om het contactslot niet aan te zetten met de acculader aangesloten omdat er anders een laadstroom op het boordnet komt? Hoeveel stroom denk je dat er over je boordnet loopt als je de verlichting en alle andere verbruikers aan hebt als de motor niet loopt? Dat kan wel meer zijn als de laadstroom van de acculader. Als dat allemaal waar is zou ik nooit meer startkabels gebruiken als de accu leeg is. Want je krijgt de motor niet aan als je het contactslot uit laat. De beste oplossing is regelmatig rijden. Als de accu in een onverwarmde schuur na een paar dagen al zo leeg is dat je niet meer kan starten kan je alle theorien van laders en goede raad beter in de wind slaan en je tijd het beste besteden aan het kopen van een nieuwe accu. Toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies dit verhaal uit!
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:
Als ex-electrotechnicus wil ik de verwarring nog effe groter maken:
- een druppellader is een lader die zo veel/weinig laadt dat een geladen accu op peil blijft.
Een accu kent namelijk zelf-ontlading: een nieuwe weinig en een oude steeds meer en zal uiteindelijk vervangen moeten worden.
- gasvorming ontstaat als een accu vol is en toch nog doorgeladen wordt. Er ontstaat dan een gasmengsel van waterstof en zuurstof dat kan ontploffen, al moet men het risico van 1 klein accuutje in een tochtige schuurt niet overdrijven.
- een acculader construeren die constant met een vaste stroomsterkte laadt (bv 1amp.) vereist een speciale constructie. De meeste acculaders zijn van het simpele type, zij leveren bij lege accu de maximale stroomsterkte en naarmate de accu voller wordt neemt de stroomsterkte af.
Zelf gebruik ik een onogelijk oud ladertje (max 4amp) op een R100RT (81), daarvoor nog op een R100 en een R75/5 en nog nooit een storing gehad. Let wel, in deze machines zit geen fijngevoelige electronica, al zou ik het persoonlijk op modernere machines ook doen.
De lader staat er soms dagen op en overlaadt niet.
De accuspanning mag tijdens het laden niet boven de 14,2 Volt komen.
Je kunt het ook zien en horen: als er belletjes beginnen te ontstaan in de accu, je kunt ze ook goed horen, dan is de accu ong. vol
Ik maak geen kabels los, ik heb de lader op het boord stopcontactje staan.
Wanneer de temperatuur het 0 punt nadert kan de kleine accu en zeker bij de R75/5, wel een acculaderhulp gebruiken, anders kan het na ÈÈn startpoging afgelopen zijn.
Nu start de R100 met electronische ontsteking veel beter, eigenlijk altijd bij de eerste keer.
Er bestaan ook gecombineerde laders/ontladers.
Die kun je bv het hele winterseizoen op je accu laten staan. Doordat ze je accu "bezig" houden blijft die in conditie. Soms noemen ze zo'n ding een "refesher".
Reactie van bezoeker 'ed', geïmporteerd van het oude forum:
hoi allemaal
het is toch de bedoeling dat er antwoord gegeven word
op de vraag die hier gesteld word ?
wat een geklets zeg
kun je er nog wijs uit ron ?
Reactie van bezoeker 'marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dan nu het antwoord: Als je 's winters niet rijdt de accu eruit halen. Als je regelmatig rijdt met enkele dagen stilstand de acuu op de motor houden. In beide gevallen een druppellader, refresher of wat dan ook gebruiken. Laden op de motor geeft geen problemen. Gewoon doen wat je het beste lijkt. Te lang laden, te hoge stroom, te hoog voltage, borrelen, gasvorming is niet goed. Een motoraccu geeft na 3 a 4 jaar toch de geest. En dan nu een vraag voor Ed: Je lult wel lekker maar er komt vor de rest weinig wijsheid bij jou vandaan. Wat voor superoplossing heb jij te bieden? Help die arme Ron toch. De man zal nu wel helemaal radeloos zijn en worden opgenomen bij het RIAGG als we zo nog langer doorgaan.
Beste Ed,
sommige zaken zijn niet met een simpel ja of nee te beantwoorden. Was dat wel het geval dan was de vraag waarschijnlijk niet op dit forum beland.
Persoonlijk stel ik het op prijs om veel reaktie te krijgen omdat er mensen op het forum zijn met heel veel en verschillende ervaringen. Op basis daarvan trek ik dan mijn eigen conclusies...
Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum:
Een vriendin van mijn tante d'r buurvrouw had ook zoiets met d'r Philishave en die kon na de winter, toen ze d'r benen wou shaven mooi niet over straat omdat de batterij kapot was gegaan en dat was ook met zo'n druipding
Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum:
Treed Marco bij ivm met de Optimate III
Hangt altijd aan mijn K75RT wanneer hij stilstaat.
De Optimate "bewaakt" je batterij zonder de "droog" te koken zoals de goedkope ladertjes.
Heb peil van m'n batterij na 2 jaar eens nagekeken,was niets gezakt dus....
Uw batterij heeft met de Optimate ook een langere levensduur.
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt LT, Dick,Marco, Sjaak , Lion, Dick B, John, Frans
Behalve Ed
Ron