Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accu laden kabels los?
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi
Bij het bijladen van de accu moeten dan de plus en min kabel los.
Bij het laden met de accu in de motor K100RS
Of maakt dat niet uit.
Ik had al eens gehoord dat dat problemen gaf
voor het electonisch systeem.
Doeg
Reply
Reactie van bezoeker 'LT', geïmporteerd van het oude forum:

Is afhankelijk van de lader. Ik gebruik de Optimate III al jaren gewoon op de accessoireplug van mijn K1200LT, zonder ook maar iets los te koppelen. Ik heb overigens meermalen gelezen dat je een standaard druppellader wËl met losgekoppelde accu moet laden als deze voor langere tijd aangesloten wordt. Is de accu nl. eenmaal opgeladen, dan zou de continue spanning van de lader het elektronische brein kunnen frituren....
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Een goede druppellader doet hetzelfde als de dynamo: met de juiste spanning de accu laden . Alle andere onderdelen moeten hier gewoon tegen kunnen anders zouden ze tijdens het rijden ook kapot gaan.
Anders wordt het met een snellader of (goedkope) gewone acculader, deze geven vooral onbelast , moment van inschakelen of bij redelijk geladen accu een hogere spanning af. Mijn advies: koppel een der polen van de accu even los bij laden met een "gewone" lader.
Reply
Reactie van bezoeker 'marco', geïmporteerd van het oude forum:

Ron, ik heb mijn K75 RT al jaren op een druppellader aangesloten via de accessoireplug met aangesloten accu. Die is rechtstreeks (wel gezekerd) op de accu aangesloten. Ik heb een zelfgebouwde druppellader uit de Elektuur van enige jaren geleden die max. 0,5 A laadt bij 13,2 Volt. De accu is altijd vol en kookt niet droog. Voordeel van deze lader is dat een gedeeltelijk lege accu ook opgeladen kan worden. Volgens mij staat er nergens iets te 'frituren' want de spanning neemt niet toe en het maakt niets uit of spanning nu van de accu alleen of samen met de druppellader komt volgens mij. In ieder geval start mijn motor met een druk op de knop na 6 maanden stilstand zonder problemen.
Reply
Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum:

MOTORPRAAT

na dit gelezen te hebben , vraag ik me af of dit alles ons
aangepraat word door de dealer's

ik zelf rij van af 1971,heb nog nooit een druppellader
gebruikt en ook niet nodig gehad
zelfde verhaal met de benzine van tegenwoordig, heb geen last van gum in mijn carburateur's
winterbeurt voor in je garage te kunnen stallen ?
ik heb nu een k100 H-D en een oltimer
deze rij ik 5 maanden niet en het is starten en rijden
nix druppellader ( wel een goede accu er in houden )
met de benzine het zelfde ( wel klopt het dat je deze benzine van nu niet b.v een jaar of zo kunt bewaren )
mijn garage is niet verwarmt,
wel zul eem druppellader nodig hebben met een klokje enz
Reply
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

Gewoon voor de zekerheid de massa kabel even los maken.
En de vuldopjes eruit draaien, kan je gelijk het vloeistofpijl controleren.

Lion.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Niet echt alleen maar verkooppraat van de dealer. Eens, met een goede accu niets aan de hand. met een minder goede accu, veel starten en weinig rijden met verlichting aan (winter) is een drupplellader echter wel een uitkomst. Dus: is je accu wat zwak en staat ie altijd in de kou dan is het een goede hulp. En als je toch een lader wilt kopen, koop dan een drupplellader, kost iets meer maar is het waard.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Motorpraat of niet.
Een gewone lader kan ook je mag alleen de contakt
schakelaar niet aanzetten want dan komt je laad stroom
op je boordnet.
Dan kunnen de plus en min kabel gewoon blijven zitten.
Dit heb ik weer horen zeggen bij een motorzaak.
Maar ik heb nu gewoon een druppeladertje gekocht.
Want de K100RS staat in een onverwarmde schuur.
Ik heb ook handvat verwarming.
En ik rij elke dag naar mn werk.
Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'john', geïmporteerd van het oude forum:

Zijn er geen elektronici onder ons ?
Was een druppellader niet geconstrueerd om een quasi in gebruik situatie in stand te houden ?
Dus respectievelijk met beetjes bijladen en ontladen ?
Dit om de accu in betere conditie te houden .

Volgens mij heb je alleen doorslag op basis van spanning (Volts).
Stromen gaan er pas lopen wanneer er pad is om te lopen , dus wanner er een circuit is .
Wanneer je lader met 50 A laadt , maar je klokje op je dashbord is 0.02 A , dan wil dat niet zeggen dat dat naar de haaien gaat .
Immers de gloeilamp (25W) thuis trekt ook niet alle 16 A van de groep. Watt = volt x AmpËre , 25 = 220 x A
A = 0.113 AmpËre consumptie.
Het gaat hier om verbruik , niet om aanbod .
Hoge spanningen kunnen schade (doorslag) veroorzaken, bijv. 220V op 12 V installatie .
AmpËre aanbod van accu is anders voor de meeste onderdelen in het elektrische systeem constant killing.
Gewone lader gebruiken , of meer kilometers maken.

aub, schiet op dit verhaal wanneer het niet steekhoudend is (elektronici !!).
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

KNAL, Lees mijn voorgaande reactie. Jouw verhaal is in zoverre juist dat "stroomaanbod" niet een probleem is maar deze stroom is afhankelijk van de spanning. (volts)Tweede : de druppellader bootst een "normale" situatie na, ook juist.
Het probleem zit in de gewone acculader, in de druppellader zit een keurige spanningsregelaar zoiets als op je motor, In de gewone acculader zit dit niet, zeker de goedkopere types geven een veel hogere laadspanning (volts) dan de gewenste 13,5 a 14 volt. Vooral als de accu redelijk geladen is loopt die spanning nogal op. Met als gevolg een te grote stroom of doorslag van electronica.

Moraal van het verhaal: 1 Een druppellader is veiliger
2 Bij gebruik van een gewone acculader altijd even een draad van de accu los.

Ik hoop dat dit antwoord van een electronicus duidelijk genoeg is.

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)