Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Loskrijgen moerwartel uitlaat r100rs 1980
Heb geprobeerd om de moer uitlaat los te krijgen rechterkant.
Heel wat kracht gebruikt + hamer..., niet gelukt.
Dit is toch rechtse draad hoop ik. Misschien wartel heet maken bij koude motor?
Iemand ervaring?
Thanks
Reply
Joooooo 22

Ik heb het zelfde bij de hand gehad. Alle niet destructieve methoden geprobeerd echter niet gelukt .
Toen om de draad op de cilinderkop te sparen de wartel opgeofferd) ingezaagd en verwijderd.
Alles goed gereinigd en na d noodzakelijk werkzaamheden en opbouw een tweedehands wartel gemonteerd
(met kopervet).

Succes
Reply
Wartel slopen is de beste optie als je je kop heel wil houden....
Reply
Thanks. Ik kan gewoon de oliefilter niet vervangen zonder de uitlaatbocht te verwijderen. Is dat normaal? Of zie ik iets over het hoofd?
Reply
Dat is zeker niet normaal! Overigens hoort bij een gemonteerde RS of RT kuip een "geknik" filter.
Reply
Zal binnenkort een foto plaatsen. Er staat een volledige kuip op. Weet niks over het woord "geknik". Misschien weet iemand waarom bij het zien van foto's. Als ik het goed begrijp bedoel je dat bij kuipmodellen een andere vorm van oliefilterhouder gemonteerd is en dat dit waarschijnlijk op mijn ex politiemotormodel dit niet het geval is. (Heb nu ff geen tijd om foto te plaatsen.)
Reply
De 2-kleps boxers zonder kuip hebben doorgaans een oliefilter uit 1 stuk; de modellen met een RT of RS kuip hebben t.b.v. een gemakkelijke montage een deelbaar oliefilter.
Reply
Kan geen foto plaatsen merk.ik
Reply
Ok. Mijn oliefilter is deelbaar. Is een originele RS met kuip. Dus zou moeten lukken. Zal het nog eens proberen. Waarschijnlijk kwam de filter mee bij demontage en moet ik die eerst loswerken zodat hij achterblijft en pas later verwijderen. Wartels zijn al flink beschadigd van pogingen om los te wrikken.
Heb ook gemerkt dat waar de cilinders op het blok gemonteerd zijn er als pakking een soort siliconen is gebruikt. Zou dat willen zeggen dat in een ver verleden de cilinders zijn gedemonteerd? Met andere woorden, gebruikte BMW in 1980 reeds een soort vloeibare pakking op die plaatsen? Vermits de splines van achteraandrijving volledig afgesleten waren op km stand 65000km is het wel zeker dat de motor 165.000km heeft gedaan. Misschien 265.000km. ( ken het rijgedrag niet van vorige bestuurders) Maar de compressie is nog excellent. Bijna 11 kilo bij open gasschuif. Dus indien BMW in 1980 geen siliconen gebruikte zou het best kunnen dat de cilinders ooit gehoond en/of vervangen zijn.
Onder de schakelaar richtingaanwijzer is een klein verchroomd schakelaartje te zien. Geen idee voor wat dat ooit gediend heeft.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)