Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
laadprobleem,R 60/7 ('77)
Reactie van bezoeker 'marcel weiffenbach', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mijn R 60/7 ('77) brandt het laadlampje niet (al niet bij contact aan!) en laadt de accu ook niet. Het lampje is goed. Ik heb de draden tot en met de spanningsregelaar getest. Ik vermoed aarde probleem, maar ben een beetje gestrand. Heeft iemand hier ervaring mee? Het handboek geeft geen uissluitsel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

controleer ook de verbinding naar koolborstels en anker (draaiende deel) van de dynamo. Gaat het lampje wel branden als je de motor op contact zet en de blauwe draad van de spanningsregelaar even aan massa houdt.??? Zo ja, dan ligt je probleem in de regelaar of de dynamo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel,

het laadcontrole lamje moet altijd branden met het contact aan en de motor uit. Als deze niet brand dan zal het oplaadsysteem nooit werken, want het lampje voed het systeem en als de spanning hoog genoeg is dan staat er aan bijde zijden van dit lampje een plus, en het lampje is uit.
Als het lampje niet brand dan neem je een spanningszoeker of proeflampje, deze sluit je aan op massa en de andere kant sluit je aan op de min zijde van het controlelampje. Gaat deze aan dan zit de fout tussen lampje en rotor. Gaat het lampje niet aan dan is het lampje stuk of je hebt geen spanning. Dit doe je ook bij de stekker van de spannings regelaar totdat het lampje brand. Als het lampje brand dan zit de fout tussen spanningsregelaar en rotor. Brand het lampje niet dan is het waarschijnlijk een draadbreuk tussen lampje en spanningsregelaar.
Controleer dit ook op de rotor aansluiting, dat is de D+ op de stator, sluit deze aan op massa, gaat het lampje aan, dan is de rotor kapot of de massa van de rotor (D-) zit niet meer aan massa. Gaat het lampje niet aan dan zit er tussen spanningsregelaar en rotor een draadbreuk.
Dus dit wordt proberen en zoeken en je gaat de oplossing vinden.
Een spanningszoeker kan je ook zelf maken van een 12volts lampje en twee draadjes.
Sterkte Richard.

Marcel, laad even weten wat je hebt gevonden.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Nadeel van de spanningzoeker is het verbruik. Het laadstroomlampje is 5W voor zover ik weet, de spanningzoeker met lampje is hetzelfde dus er zal nooit meer dan een "half" brandend lampje te zien zijn.
Een metertje is wel beter. maar bij gebrek aan een meter zal het met een lampje moeten.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Dick en Richard,

Dank voor jullie reacties en advies. Ik heb morgen weer even tijd deze in de praktijk te proberen. En zal de uitkomst hoe dan ook laten weten. Groet

Marcel
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)