Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nauwelijks remdruk
Wegens lekkage mijn hoofdremcilinder-zuiger voor vervangen, gelijk ook maar de afdichtingen in de klauwen vervangen en stalen remslangen gemonteerd.
Opgevuld m.b.v. een injectiespuit van onder af via de ontluchting. Resultaat: zuigers gaan wel naar buiten maar echt druk opbouw heb ik niet.
Heb me inmiddels suf ontlucht en suf geknepen, nachtje met ingeknepen hendel laten staan, geen verbetering.
Weet uit het verleden dat het niet makkelijk is, maar dit nog nooit meegemaakt.
Het gaat om het befaamde Ate remsysteem.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Smile
Reply
Is remcilinder goed schoon? Beide aan en terugvoerkanaaltjes goed open ? Probeer eens de vloeistof na het vullen van het reservoir via de ontluchtingsnippel er uit te trekken, dus andersom als wat je gedaan hebt. De echte oorzaak is een enorme luchtbel ergens in het remsysteem. Of de remcilinder zou echt versleten moeten zijn.
Reply
Ik denk ook dat ergens een enorme bel zit. Ik ga de "omgekeerde methode" proberen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Een nachtje met ingeknepen rem is weinig, minimaal 24 uur. Lucht in een vloeistof wil omhoog. Als verder alles in orde is moet dat goedkomen.
Reply
Mijn ervaring was vergelijkbaar, de luchtbel zat ik de kop van de pomp waar de beide leidingen er op zitten middels de banjo bouten.

Mijn oplossing, maak de slangklem los en plaats een blokje (hout) of zo onder de pomp zodat deze horizontaal komt ,of nog beter de achterkant wat hoger komt dan de verdeler zijde.

Dan met de spuit op beide klauwen via de ontluchting inspuiten. Zo kreeg ik de luchtbel naar het reservoir en zo uit het systeem.

Succes
Reynout
Reply
Ik heb inmiddels: wederom een laaaang nachtje met ingeknepen hendel, de "omgekeerde methode"( veel lucht, waarschijnlijk lekkage langs de schroefdraad ) en de gekantelde hoofdremcilinder geprobeerd. Helaas, geen resultaat.
Heb nu de hele hoofdremcilinder los en uit elkaar voor inspectie. De beide kanaaltjes waren open. Oppervlak ziet er onbeschadigd uit, de zuigerafdichtingen ook.Ga hierna het systeem van onderaf doorspoelen zonder hoofdremcilinder zodat ik zeker weet dat het tot de hoofdrem cilinder luchtvrij is.

Wordt vervolgt...

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Het vervolg: ik krijg er een punthoofd van. Systeem van onderaf bijgevuld via de ontluchtingen tot vloeistof in de hoofdrem cilinder verscheen.Deze was m.b.v. een blok hout omhoog gekanteld. Doorgegaan tot cilinder redelijk gevuld was. Spiraalveer en remzuiger gemonteerd. Test.Geen remdruk. Meer dan 24 uur met een ingeknepen hendel laten staan. Niets. Weer ontlucht, -hij pompt dus wel- niets. Staat nu weer met een ingeknepen hendel. Wat kan er mis zijn?

Ik heb zo langzamerhand de neiging het spul ritueel te verbranden onder het zingen van Germaanse vervloekingen!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Peter, ik bedenk me dat ik een oude pomp met de brembo klauwen heb.
Kan er, constructie technisch bv door het model van de ruimte achter de remzuigers, lucht in de ATE klauwen blijven staan als je deze in enkele richting - dus alleen van onderaf- door stroomt ? Moet je hierdoor misschien EN van boven (lucht uit de klauwen) en van onder (lucht uit de verdeler/pomp-kop) werken ?
Het is maar een gok, een lekkage (valse lucht) had je na die nachten met aangetrokken handle wel moeten vinden.

Reynout
Reply
Beste Peter,
Ben je 100% zeker dat het lucht is wat je voelt ?
Als onder bij de schijf de klauw of de blokjes iets scheef t.o.v. elkaar staan, heb je een bijna vergelijkbaar gevoel bij het inknijpen .
Je moet dan namelijk eerst alles parallel c.q. plat aan het drukken op elkaar alvorens je remdruk opbouwt.
Reply
Reynout en Bep ,mogelijk de oplossing: ik dacht ook dat er misschien lucht achter de zuigers in de klauwen blijft hangen, dus die hangen los, om te kunnen ontluchten in een "ideale positie".
Met blokjes hout er tussen, als dummy voeringen en schijf.
Ik ga dus eerst monteren en afstellen en kijken wat er gebeurd.

Wordt vervolgd..... (kan even duren, ben momenteel best druk met andere zaken)

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)