Al met al veel bruikbare info thnx. Stef, ik heb op Youtube eea bekeken mbt motogadget stuurunit wat mij toch wel aan het nadenken zet om eventueel voor deze oplossing te gaan. Zou je mij het schema willen doormailen. Mijn mailadres is mvdc2013@gmail.com
Ondanks het een beste aankoop is ( ong 250,00 euro ) gaat het wel veel ruimte besparen en wellicht een eenvoudigere kabelboom.
Marc, ik heb je mail met alle info gestuurd.
Motogadget unit: Ik vind het een hoop geld voor een verbindingskastje. En dan moet je nog steeds een plek vinden voor de spanningsregelaar en het startrelais. Ik heb een instelbare spanningsregelaar genomen. Die is veel kleiner dan de originele. De spanningsregelaar en 2 relais (1 voor ontsteking en 1 als startrelais) zitten op een aluminium plaat onder de tank. Deze plaat is tevens knooppunt van alle aard (min) kabels.
Met de m-unit heb je géén relais meer nodig. Kan direct magneetspoel op starter schakelen en heeft ook een gestuurde uitgang voor de ontsteking. Spanningsregelaar zit bij mij nog steeds op originele plaats, onder de tank.
het bmw startrelais bevat ook een beveiliging tegen het bekrachtigen van de startmotor als het blok loopt. zit dit ook in de m-unit ?
anders liet ik het bmw relais en bedrading mooi in het circuit zitten.
is het mogelijk om het originele knipperlicht relai te vervangen door een ledrelai of zitten daar nog meerdere dingen op aangesloten?
Groet, Jafeth Kaaijk.
Ja dat moet kunnen, mogelijk zit er bij jouw een alarm-licht schakeling bij op. Kijk in het schema van bestaande situatie en vergelijk dit met het schema op het nieuwe relais.
Opmerkingen. Ik weet niet welk type je hebt, maar het knipper relais op mijn 1980 R80 reageert niet anders met een kleinere belasting (ik gebruik maar 1 st 10Watt lampje per kant , waar er normaal 2st van 21 Watt op zitten) en hij knippert normaal.
Voor je wat veranderd dus eerst even proberen met de (12v) led op je bestaande relais zou ik zeggen.
Succes
Reynout
Een mogelijk probleem zou kunnen zijn dat het controle lampje het niet meer goed doet, dat zit namelijk tussen de beide zijden aangesloten. Doe je de ene knipper aan dan loopt er ook stroom door het controle lampje via de andere zijde naar de massa. Omdat de 2x21 watt lampjes een veel lagere weerstand hebben dan het controle lampje, valt de meeste spanning over het controle lampje, daardoor brand dat fel, en de knipper kant die niet aan staat nauwelijks.
Met led lampje is dat heel anders, die gebruiken veel minder vermogen, dus trekken minder stroom, en daardoor zal het controle lampje het niet of nauwelijks doen.
Een oplossing zou kunnen zijn om het controle lampje naar de massa te schakelen en via 2 diodes op de 2 kanten van de knippers aan te sluiten.
Het controle lampje heb ik inderdaad opgelost door links en rechts via een diode op het lampje te zetten. Is een eenvoudige oplossing zonder moeilijke schema's.
Dat controle lampje is bij mij dus juist een led, waar de knippers nog gloeilampjes zijn.
Threads: 0
10-16-2023, 11:21 PM
(This post was last modified: 10-16-2023, 11:58 PM by Henri de bekker.)
Hallo Mark,
Ik heb een aantal weken terug een bmw r80 van 1982 gekocht en ben er benieuwd of je nog gebruik hebt gemaakt van de motogadget stuurunit .
had namelijk ook gehoopt dat ik de kabelboom tot een minimum te beperken.
Hoor het graag,
groet, Henri