Posts: 10
Threads: 7
Joined: Mar 2017
Reputation:
0
beste forum leden,
kan iemand mij helpen aan een elektrisch schema van een bmw r80rt uit 1983?
dit daar ik deze aan het ombouwen ben naar een old school bike
ik wil ook de gehele bedrading in een bakje maken onder het zadel ( dus alles vanuit de oude koplamp )
incl moederbord en relais
en heelf iemand hier ook ervaring mee?
Ik heb ook nog een schema voor een bobber. De uitgekleede versie. Ik hoop dat je in combinatie met het schema van Bep eruit komt.
Mark,
Geen ervaring met het verplaatsen van het moederboard maar wel met ombouw van moederboard naar zwevende zekering ( /5 serie uitvoering ).
Verplaatsing van alles uit de koplamp ? Of ga je voor een model koplamp waar het gewoon niet in past ? Dat laatste zal eindigen in een vrijwel nieuwe draadboom, hetgeen op zich geen probleem is, vergt alleen wat meer uitzoek werk.
Mijn manier van werken ;
Vereenvoudig eerst het huidige schema tot de functies die je over wilt houden. Teken het dan opnieuw, waarbij je de componenten zo op het papier zet, zoals ze ook aan de motor komen te zitten. Je ziet dan ( na 2 of 3x opnieuw tekenen ) vanzelf de nieuwe draadboom ontstaan.
Gewoon van start gaan en niet te grote stappen (lees veranderingen in het schema) in 1x willen.
En met vragen kun je altijd hier terecht.
Succes
Reynout
Bedankt voor de reacties. Zeker met het schema ben ik al enorm geholpen. Op de r80rt komt een Daytona koplamp met hierin de kilometerteller en de controlelampjes. De koplamp is een stuk kleiner waardoor het moederbord niet meer past. Momenteel word er een nieuw vast subframe op gemaakt en hierna gaat alles naar de straler/poedercoater.
In het subframe komt onder het zadel een electrobakje waarin ik alles wil wegwerken. Kortom de bedrading loopt dus straks naar achter ipv naar voren in de koplamp. Wanneer ik alles monteer op het frame en op het blok ga ik van lieverlee de bedrading omleggen naar achter nadat ik de ommanteling die de originele bedrading bij elkaar houd verwijderd heb. Dan zie in vanzelf wel welke kabels ik moet verlengen of vervangen.
Ik wil wel de originele hand vaten met schakelaars gebruiken dus veel kan er niet vervallen behalve het klokje, voltmeter, originele teller unit en 1 claxon. Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie die kunnen vervallen of waar ik rekening mee moet houden? Wat ik denk dat zeker moet is een weerstand bij het kleine led controle lampje van de laadstroom daar anders de functie hiervan vervalt ivm laadstroom.
Je weet de waarden, en anders kijken naar de afbeelding:
Hoi Jaap, bedankt voor de reactie echter mijn electro kennis is niet van dien aard dan ik hier mee uit de voeten kan.
Het nieuwe lampje ( klein led ) heeft een plus en min aansluitdraad. Kun je me van hieraf wat tips geven hoe verder?
Vanuit het schema kan ik wel herleiden dat eea geschakeld is in de originele tellerunit en van ieder lampje 1 schakeldraad naar de connector gaat.
Bep, heb je toevallig ook het overzicht met nummering wat bij de diverse onderdelen hoort?
alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik weet zo niet wat er standaard onder de tank zit bij jouw bouwjaar. Handhaaf je de originele tank zodat wat daar zit kan blijven zitten ? Als het lichtrelais, het knipper relais en een tweetal zekeringen in dat bakje onderbrengt wordt het al een aardige afmeting vakje. Het moederboard (de printplaat) zou je kunnen vervangen of weglaten, de kabels vanaf de hangrepen en je controle lampje zul je toch al moeten verlengen naar achter waardoor je vast andere draadkleuren gaat toepassen. De toegevoegde waarde van de print vervalt daarmee grotendeels lijkt mij. 2losse zekeringhouders doen het dan net zo goed.
Mark, ik heb hetzelfde gedaan zoals jij (nieuwe koplamp, nieuwe teller (motogadget) in de koplamp geïntegreerd, volledig nieuwe verkabeling en laadlampje vervangen door LED + weerstand. Wat ik wel gedaan heb, en wat ik sterk kan aanraden, is het gebruik van de motogadget stuurunit. Dit vereenvoudigt sterk de ganse verkabeling, geen relais meer nodig, en alles kan mooi onder het zadel. Als je die richting uit wil gaan, wil ik je wel mijn schema eens sturen.
de controle lampjes kunnen in 2 groepjes samen genomen worden (even zonder het laad lampje) waarbij bij het ene groepje de +als gemeenschappelijke aansluiting heeft (neutraal, remlicht en oliedruk) de andere de - als gemeenschappelijke heeft (grootlicht, knipper) dat scheelt een paar lange draden naar achter
het laadlampje zit tussen de spanningsreglaar en het diodeboard en heeft dus 2 draden nodig
de LED werkt net als een diode en laad dus alleen stroom door (gaat hij branden) als de + op de anode zit, andersom blokkeert hij. zoek eens op dit forum want de details zijn dacht ik eerder al eens beschreven
als de dynamo niet werkt moet hij dus gaan branden, de + heeft dan het accu niveau en niet de laadspannng
ik heb toen zelf niet helemaal goed opgelet bij ht veevangen van d lamp door een led en weerstand, omdat ik het 3W lampje gewoon heb gehandhaaft (lamphouder in de achterkant van de koplamp ala de /5 serie.)