Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie-verbruik
Ik heb een vraag: Hoeveel mag een R100RT aan olie verbruiken? Wat is ongeveer normaal?
Reply
Met stalen cilinderbussen (t/m bjr. 1980) moet het olieverbruik tussen 1:800 (= revisiegrens) en 1: 3000 liggen. De modellen vanaf 1981 hebben nikasil cilindervoering en verbruiken daardoor veel minder olie.
Reply
Dank,

Mijn RT is van 1991. Er zijn geen problemen, was gewoon benieuwd.
Veel minder: 1:5000 of nog minder?
Reply
Voor dat het verbruik bij 1liter olie op 8oo km zou zijn gekomen.

Zou die van mij allang gereviseerd zijn.
Reply
Uiteraard, maar daar dacht men destijds bij BMW blijkbaar anders over.
Reply
BMW heeft bij de 2-kleppers dezelfde regel toegepast als bij hun oudere modellen 4-wielers: smering van de klepgeleiders is belangrijker dan het olieverbruik.
Reply
Ik heb een R80RT en een R100RT, met 100 000 km en 80 000 km erop. Olie verbruik valt erg mee. De R80 eigenlijk niks, en de R100RT misschien 1 liter op 10 000 km. Bij mij is het meer lekken wat ze doen !!! Langs de carterpan en zo. Pas has ik het olie filter verkeerd gemonteerd en was de pakking gescheurd van het olie filter deksel. Alle olie eruit !!! Ik kon de olie niet eens meer peilen zo weinig zat erin. Heel veel geluk gehad. Over het olie verbruik , tja het is ook een kwestie van geluk hebben hoor !! Ik heb al zoveel voertuigen gehad. Ik heb ooit een dure K100 lt gekocht , met maar 40 000 km erop. Maar die zoop ook olie , elke 2000 km een liter. Ik heb er toch nog een ton mee gereden zo. Compressie was zelfs heel goed, 13 a 14 BAR !. Sommige verbruiken al olie bij 50 000km en sommige geen druppel bij 500 000 km, Toyota corolla van een vriend gaat richting 6 ton, en nog steeds geen olie verbruik !!! (terwijl hij er nooit na omkijkt, doet er niks aan ). Als die van mij olie gaat verbruiken, dan gooi ik er geen dure olie meer in !! Gewoon de goedkoopste die ik kan vinden. Succes.
Reply
Ik neem aan dat zowel jouw R100RT als de R80RT van na 1980 zijn en dus nikasil cilindervoeringen hebben i.p.v. stalen bussen. De pre-1981 modellen halen echt geen olieverbruik van 1:10.000. Overigens moeten we maar afwachten wat ze doen bij de km-stand van mijn R100RT uit 1979, aangezien het olieverbruik bij mij vooral door de versleten klepgeleiders wordt veroorzaakt (1:1200).
N.B. De km-stand van mijn R100RT bedraagt meer dan die van jouw 2 boxers samen (187.000km ongereviseerd).
Reply
En een zeer belangrijk punt waar dikwijls aan voorbij wordt gegaan is je ,,,RIJ ,,,STIJL,,,, !!!!!

Hoog door trekken in de toeren, bv.
Reply
Naast klepgeleiders, zuigerveren en lekkage; Een te rijk mengsel veroorzaakt ook een verhoogd olieverbruik. De olie op de cilinderwanden wordt verdunt en vervolgens mee verbrand. De Amerikanen noemen dit "bore washing"
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)