Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vervangen knipperlichtschakelaar
Bedankt, ik ga zoeken!
Reply
Waarvoor zit er een diode in de kabel van het knipperlicht onder de tank?
Reply
Dat zal te maken hebben met een naderhand in te bouwen (of al ingebouwde) alarmlichtschakeling.
Reply
Een diode zorgt er toch voor dat er geen stroom de verkeerde kant opgaat, een soort sluisdeur, simpel gezegd?
Dan zorgt die diode ervoor dat er geen ellende ontstaat wanneer de alarmlicht ingeschakeld zijn en je de richtingaanwijzer zou inschakelen?
Reply
2richtingen op de richting aanwijzer, dan zou ik ook 2 diodes verwachten ? Ik kan de diode overigens ook niet vinden in het elektrisch schema.
Volgens dat zelfde schema werkt de originele alarm schakelaar direct op het knipper-relais, wat er op wijst dat de benodigde diodes daar al in zitten.
Als hij origineel is, weet ik er geen reden voor te bedenken, maar ben wel benieuwd.
Gr
Reynout
Reply
Volgens RRene zit er een diode onder de tank verstopt. Ik kan in het schema ook geen diode vinden.
Reply
Vermoedelijk zit de diode in de draad naar de richtingaanwijzer schakelaar, zodat de stroom door die draad alleen naar de schakelaar toe kan stromen. Dit om te voorkomen dat als je de alarmlichten aan hebt staan, en er zodoende ook spanning op de draden van de schakelaar naar de lichten, en dus op de schakelaar, en als je dan ook nog nog de richtingaanwijzer schakelaar niet in de middenstand hebt staan dan zou de stroom terug in de rest van het elektrisch systeem stromen en van alles aan gaan, ook als je het contact uit heb staan (wel knipperend, want het knipperautomaat zit er nog tussen)
Reply
Ik snap waar je op doelt. De ontkoppeling van de plus naar andere gebruikers dan het knipperlicht die door dezelfde + draad worden gevoed. Maar ik zou het vreemd vinden als een dergelijke functie niet in het knipper-relais zit ingebakken. Bij dit type is het toch ook zo dat je de alarmlichting alleen aan kan zetten als hij op contact staat , en dan van contact af kunt zetten (sleutel eruit) waarna de alarmlichten het blijven doen ? Dit volgens schema 1991 die ook de alarmlicht-schakelaar toont. Bij de voorgangers met een eenvoudiger knipper-relais lijkt een dergelijke oplossing logischer.

Heb je hem al gevonden ? Kijk dan even naar de draadkleur -code
Reynout
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)