Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterrem r100gs
#1
Hallo allemaal,
Ditmaal een vraag over de achterrem van mijn r100gs uit 1988.
Deze remt nagenoeg niet achter, ik heb 10 jaar geleden de achterremschoen al eens vervangen en weet nog dat het toen niet veel beter werd.
Aangezien ik het remvermogen achter toch wel wil verbeteren weet iemand wellicht een beter type remschoenen als de standaard BMW.
Graag een goede tip.
Alvast bedankt.
Reply
#2
Zelfde vraag voor een R75/5 van 1972.
Reply
#3
Vraag aan specialisten (racers) na of en in welke mate dit wel verstandig is om het remvermogen achter te verhogen.
Het remvermogen tussen de voorrem en achterrem dient in de exact juiste verhouding te zijn.
Deze voertuigen hebben zover ik weet geen ABS.

Als je in de ankers gaat, duikt je motor naar voren.
De wieldruk op je voorwiel neemt daardoor toe, en die op je achterwiel af.
Daarom kan het remvermogen op je voorwiel hoger zijn en moet die op je achterwiel lager zijn.
Daarom heb je voren een schijf(of schijven) en achter een trommeltje (of schijfje).
Als de wieldruk en het remvermogen (te hoog) niet in overeenstemming zijn , blokkeert je wiel, en is het rem-effect nul.
Dat wiel slipt dan weg, met een oncontroleerbaar voertuig als gevolg.
Het hang er dus vanaf of je denkt dat je de remkracht zelf in -alle gevallen- goed kan doseren.



Reply
#4
Ik denk dat n beetje motorrijder snel genoeg doorheeft hoe hij zn remmen moet doseren. Mijns inziens moet je n achterwiel kunnen blokkeren.
Reply
#5
In dagelijks gebruik, op de weg dus is het iid zo dat je je voorrem voor zeg 80 procent het werk laat doen, ik mis de achterrem dan ook niet echt ook al vind ik dat hij moet kunnen blokkeren.
Maar als je het zand in gaat, en dat doe ik best vaak dan is een goed werkende achterrem wel fijn.
Dus vandaar mijn vraag.
Reply
#6
Hallo, ook bij mijn R75/5 werkt de achterrem slecht. Heeft iemand een tip om dit te verbeteren? Bij voorbaat dank
Reply
#7
Ik weet van 1 van die Duitse BMW specialisten (dacht Wunderlich) dat die een klein aluminium schuifstukje heeft dat over het vaste scharnierpunt gaat van beide schoenen. De rembediening zit maar op 1 kant, waar je de schoenen naar buiten duwt, de andere is vast zodat normaal/orgineel de schoen daar niet naar buiten wordt geduwd. Met dit tussen-schuif-stukje kunnen de beide schoenen zich beter centreren ,ofwel je krijgt meer opervlak tegen de trommel.

Ik heb het zelf niet in mijn GS, vind 200-225 veel geld en ik kom vrijwel niet inzand. Maar een collega van me , wel een zand liefhebber vond het een enorme verbetering.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)