Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Jos lansink', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb van mijn r75/6 uit 1974 de kabelbomen en de printplaat in het klokhuis vervangen. Alle kabels netjes aangesloten, de lampjes getest, schakelaars door gemeten, doch helaas; Wat het wel doet: knipperlichten, remlichten, parkeerlicht, groot- en dimlicht, claxon(beter dan ooit)en het remvloeistofpeillampje. Wat het niet doet: startmotor, vrijstandlampje, oliedruklampje, verlichting van het klokhuis, groot-lichtverklikker en het laadstroomlampje. Welk probleem zou hier aan de orde kunnen zijn? Kan het startrelais hier iets mee te maken hebben? Het bedradingsschema op pagina 192 van Peter's hoort bij deze motor ( /6serie tot 1974. )
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:
Massa of voedings probleem in de tellerunit ??Als het vristandlampje niet wordt aangestuurd kan ook het startrelais niet geactiveerd worden.
Even vergeten : Het schakelaartje / circuit van de "dodemansknop" als deze niet doorverbind heb je dezelfde verschijnselen.
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:
Bedradingsschema's in handboeken? Daar heb ik heel vreemde ervaringen mee. Kleurcode's die niet kloppen, ontbrekende onderdelen, etc. Ik kan zo twee schema's uit handboeken voor /7 fietsen naast elkaar leggen die er echt verschillend uitzien. Ik heb kabelboom en schakelaars van een /7 vervangen, en ontdekt dat het heel erg belangrijk is dat gelet wordt op het nummer van het onderdeel. Dat moet kloppen met het serienummer van de motor. Let bijvoorbeeld op het nummer van de printplaat in het tellerhuis. Door de bouwjaren heen heeft BMW schema's echt helemaal omgegooid.
succes, Electriciteit+motorfietsen=nachtmerrie (soms!)
Hans L.
Helaas van een dodemansknop is deze R75/6 niet voorzien, het is waarschijnlijk een van de eerste types na de R75/5, waarbij nog techniek van de R75/5 gebruikt is, zoals oa de stuurschakelaars voor starten, claxon, knipperlichten etc.
Kan het probleem ook aan de koolborstels van de startmotor liggen?
Vooralsnog ga ik op zoek naar massaverbindingen in de tellerunit en de serienummers. Bedankt voor de reacties.
Je hebt de bekabeling en de printplaat vervangen. Op deze neuwe spullen hoort een doorverbinding te zitten in de vorm van een "dodemansknop" is deze verbinding er wel ??? Bruin/geel - blauw/geel op je printplaat.
Heb je een volt meter ? meet dan eens de spanning op de vrijstandschakelaar. Er moet 12 v (contact aan) staan als de bak in een versnelling geschakeld wordt. koppeling niet intrekken.
Dick
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:
In peters handboek staan een aantal fouten. relais met de verkeerde nummertjes bij de polen, dat soort dingen. Probeer enkele schema's van verschillende herkomst te vergelijken, zoals Peters [= Haynes] Clymer manual, BMW service manual, ownersmanaul [Knalpot in Zeeland heeft nog wel eens originele manuals liggen, helaas wel prijzig. Ook op marktplaats wordt eea aangeboden. Heel veel succes - elektra is een crime af te toe op de motorfiets...
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:
Kijk, dat bedoel ik nou. Fouten in schema's.
Een origineel ownersmanual, wie heeft dat voor mijn R75/7?
voorlopig heb ik het probleem gevonden, nl men had mij de verkeerde printplaat in het tellerhuis geleverd en ik had het niet gecontroleerd.
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:
Hans L. : op marktplaats bied iemand een werkplaatshandboek plus een service/owners manual aan voor de /7 serie, nederlands. Ik weet niet of de R75/7 daar ook instaat, omdat die maar zo kort in produktie is geweest, maar ik denk dat er behalve cilinderinhoud weing anders is aan je motor dan de 80/7 [opvolger]