Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
niet starten en wegvallen stroomverbruikers
Reactie van bezoeker 'Kees Roozemond', geïmporteerd van het oude forum:

Heren,

Hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door de versleten koolborstels van de startermotor
zoals reeds aangeven door Robert op 13 februari !!
Goed lezen is waarschijnlijk het halve werk.
Ook beschreven op de prima site van Bert Meijerink
http://bmwk.byethost22.com/sleutelen/ele...tmotor.htm

Met vriendelijke groet,
Kees
K100/2 ABS
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Kees,

Hoe leg jij het verband tussen koolstofborstels van de starter en het in de versnelling zetten en 2cm vooruitduwen ?

Je kan de schakelaar natuurlijk direct vervangen. Maar ik zou eerst proberen door de kabel van de vrijstandschakelaar onder de versnellingsbak los te koppelen en te isoleren en te fixeren (met tape) aan het frame; en dan rijden. Starten moet je dan natuurlijk doen met ingetrokken koppeling. Als het nu over is weet je voldoende en koop je een nieuwe schakelaar bij de hobbyist. Zij kunnen je perfect uitleggen hoe je het vervangen aanpakt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Kees, Marcel,

Ik wil eventerugkomen op mijn voorgaande mail. Achteraf bezien kan een vrijstandschakelaar natuurlijk geen kortsluiting veroorzaken. Immers het neutraallampje (stroomverbruiker) zit voor deze schakelaar. Dit betekent ook dat de relatie tussen het 2cm duwen in de versnelling en weer "aanslaan" niet zo 100% kan zijn zoals Marcel beschrijft.

Resterende mogelijkheden.

- startmotorcircuit (zoals door Kees aangegeven),
- dodemansknopcircuit,
- andere circuits waarin kortsluiting wordt veroorzaakt vooraf
aan de stroomverbruiker.

Succes.
Reply
Reactie van bezoeker 'PHILIP', geïmporteerd van het oude forum:

beste forumgenoten,
misschien een domme vraag, maar ik heb reeds meermaals het verhaal gehoord dat slechte startmotorborstels allerlei eigenaardige storingen veroorzaken bij K-motoren, omdat de massa van een en ander via deze borstels moet.
Kan het bijplaatsen van een echte massa aan het frame ons niet veel ellende besparen? zodanig dat de massa niet meer via de borstels moet komen?

vriendelijke groeten,

philip
Reply
Reactie van bezoeker 'PHILIP', geïmporteerd van het oude forum:

en zelf de verlichting afzetten bij het starten indien nodig natuurlijk
Reply
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Ben benieuwd of dat geen andere problemen geeft, als je een zender 2 x aard, kan dat een zogenaamde aardlus geven wat weer nadelen heeft voor de zend/ontvanger!
Informeer ons over dit probleem.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ruud,
wat je zegt speelt inderdaad in audio-circuits en dergelijke. Zou ook bij de motor een rol kunnen spelen als er overgangsweerstand is tussen verschillende massa-punten.
Daarom kan je dit prima doen mits je alle massa-draden op 1 punt monteert. Als dat niet lukt dan kan je nog met een makkelijk beschikbaar massapunt werken als je dit vervolgens met een dikke draad aan het "enige" massa-punt koppelt. Zolang er geen meetbare overgangsweerstand is tussen verschillende massa's zit je wel goed, en ik denk dat een handvol Ohms nog acceptabel is zolang je niet over grotye stroomsterkte praat.
Als de massa via (bijvoorbeeld) een lager loopt kan je best wat weerstand vinden, c.q. een potentiaalverschil tussen beide kanten. Met een voltmeter op lage voltage kun je dit te weten komen.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)