Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb een K100RS uit 85 en sinds kort heb ik last van knipperende verlichting (alle verlichting) tijdens het rijden. Wanneer ik nu langs de kant stop en motor uitzet en weer wil starten dan gebeurt er niets (niet starten en geen verlichting). Door in de 1e versnelling een beetje heen en weer te duwen springt mijn verlichting weer aan en kan ik ook weer starten. Ondertussen heb ik de startmotor, startrelais, afslagrelais,contactslot,de stuurschakelaars, de aardepunten nagelopen met resultaat nada niks, alles werkt los zoals ze moeten werken maar aan elkaar werkt het niet.
Heeft iemand raad waar ik moet zoeken ? Ik weet het verder niet meer.
Reactie van bezoeker 'dirk kruis', geïmporteerd van het oude forum:
zoek het eens in je vrijstand schakelaar
er kan sluiting in zitten
Ik heb de versnellingsbakschakelaar doorgemeten(voorzover dat lukt) en lijkt mij in orde. Ook de koppelingsschakelaar is o.k.
Ik neem aan dat je dit met de vrijstandsckakelaar bedoelde ?
Groetjes,
Marcel
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:
Het lijkt mij iets van een kabelbreuk in de omgeving van de accu of hoofddraden. Of een gammel hoofdrelais. trek eens stevig aan de kabelaansluitingen van de hoofddraden. De motor blijft lopen als de verlichting uitvalt. Deze valt uit bij een onderbreking in het hoofdcircuit. Omdat deze is onderbroken komt ook het stratcircuit niet meer in bij stoppen. Beweging van het blok (bedrading) maakt het schijnbaar weer even contact. Ik hoop dat je mijn verhaal snapt.
Eventueel van te voren bepaalde meetplaatsen opzoeken en ter plaatse (bij stilvallen) met een testertje controleren of er dan nog spanning staat . zo stap voor stap proberen het probleem te tackelen.
Lastige zaken , van die "af en toe" problemen.
Succes
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben aan het trekken en duwen geweest, maar dit helpt niet. Het enige wat werkt is in een versnelling heen en weer duwen, hierbij hoor ik mijn afslagrelais sluiten en openen met het erbij horende licht aan en uit gaan. Ik begin het vermoeden te krijgen dat het uit mijn regeleenheid onsteking of inspuiting komt. Deze zitten ook in dit circuit, maar of dit zelf door te meten is ????
Reactie van bezoeker 'Robert', geïmporteerd van het oude forum:
Waarschijnlijk zijn de koolborstels van de startmotor versleten.
Het relais waarop de verlichting brandt (load-shedding-relais) heeft de massa-aansluiting dÛÛr de wikkelingen van de startmotor, dus als de koolborstels versleten zijn kan dit relais niet meer inkomen doordat het stroomcircuit is onderbroken en zal de verlichting niet meer branden.
Het spreekt voor zich dat de startmotor ook niet meer werkt als de koolborstels versleten zijn.....
Robert
Ik heb de startmotor direct met de + van de accu doorverbonden en draait dan vrolijk rond. Moet dus goed zijn !?
Reactie van bezoeker 'paul', geïmporteerd van het oude forum:
Je zegt dat hij weer stroom heeft nadat je hem in zijn versnelling heen en weer hebt geduwd. Mij lijkt dan toch dat het probleem in de versnellingsbak ligt. Dus toch een vrijstandschakelaar die dan wel en dan niet werkt. Ik heb zelf een probleem gehad met de oliedrukschakelaar. Alles had ik doorgemeten maar ik kon het niet vinden. vervolgens heb ik de kabelboom uitelkaar gehaald om een breuk te zoeken. Helaas.
Nou bleek dat ik bij het meten een zekere druk op de schakelaar uitoefende waardoor hij wel werkte bij het meten (en dus niet in normaal bedrijf).
Trouwens een niet goed funtionerende dodemansknop kan ook een oorzaak zijn van stroomuitval.
m.vr.gr. Paul
Reactie van bezoeker 'Ben', geïmporteerd van het oude forum:
Inderdaad,heb vanalles geprobeerd,enkel in versnelling zetten en 2cm voor-of achteruit duwen lost het probleem op.
Dus ....vrijstandschakelaar.
Hoe fix ik dit?
En nu moet je weten,dit gebeurt de avond voor ik de K100 zou ruilen op een 25/3.
Voor de rest nooit problemen gehad met de 4-pitter.