Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW K 75
Ik ben van plan een BMW K 75 te gaan kopen. Hij is van bouwjaar 1989 en heeft ongeveer 111.000 km gelopen. Ik heb een controlelijst om bij het kopen van een 2e hands motorfiets de aandachtspunten af te vinken. Weten jullie nog dingen waar je verder op moet letten of die eraan zitten te komen qua onderhoud bij deze K 75? Zelf denk ik dan aan b.v. zuigerveren, lagers, loodhoudende of loodvrije benzine, balhoofdlager, kleppen, versnellingsbak en cardan.

Groeten, Gerard Voogt
Reply
Op zich is het K - Blok sterk en eigenlijk onverwoestbaar.

Alleen bij de echte BMW fanaten is een K-blok geen echte BMW.

Een echte BMW moet altijd een R- blok hebben.
Zal hiermee wel een gevoelige snaar bij menig K- rijder raken.
Maar dit is toch bij de meeste die al jaren, of hun hele motorleven met de R - Blokken rijden de mening.
Reply
Echt/onecht? Ik heb een R100RT van '80 en een K75RT van '96. Ik kan je verzekeren, beide echte BMW's maar totaal verschillend van karakter. De K is een gebruiksmotor/kilometervreter, rijdt soepel en gladjes, is zeer betrouwbaar en haalt met gemak de 2-3 ton. De R geeft meer een "motorgevoel", je moet wat meer werken, is wat hoekiger , geeft meer plezier. Overigens zullen de moderne R's wel weer totaal anders aanvoelen..
Waar moet je op letten bij 111.000?
Koppeling kan aan vervanging toe zijn, bekijk ook de remschijven. Motorblok zeer wsl nog probleemloos. Balhoofd even bekijken maar dat is evt. geen wereldprobleem. Er kan loodvrije benzine in. Klepspeling even meten, te los is geen probleem, te vast wel, maar ook dat komt weinig voor. Versnellingsbak : als die normaal werkt is die ok.
Cardanas is wel een punt: een 89-er heeft geen paralever en dan moeten de spiebanen voor en achter regelmatig zijn gesmeerd met Staburags , zoniet dan heb je mogelijk verhoogde slijtage daaraan. En kijk ook eens op BMW K.Nl of FlyingBrick.De, je vindt er een schat aan informatie.

Groeten, Peter
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)